zondag 2 mei 2021

Bouw kachel alle plavuizen zitten er op

Alle horizontale vlakken van de kachel zijn met plavuizen bezet. Leuk werk om te doen, maar ook prima dat het klaar is. 

Die plavuizen zijn oud en bros, grillig in vorm en veel beschadigingen. Dus eerst moest ik een setje uitzoeken dat niet te veel beschadigingen had (of op de plekken die er van af zouden vallen), ongeveer dezelfde afmetingen hadden en de kleuren een beetje mooi verdeelde. Dan zette ik eerst alle hele tegels vast. Daarna legde ik de tegels op de rand om een mooie curve te kunnen tekenen.

 
Dan moesten de tegels naar buiten om te slijpen. En daar brak nogal eens iets. Tegel vervangen, curve er opnieuw op tekenen en weer slijpen. Het was zaak om niet op de klok te kijken, maar gewoon, rustig, door, gaan....


De allerkleinste stukjes kon ik pas vastzetten toen ik de leem had bijgewerkt tot tegen de curve aan. Maar daarmee wordt de vorm wel meteen heel duidelijk.

Als de leem onder de tegels helemaal droog is (en dat kan even duren, omdat het drogen enkel door de kieren tussen de tegels door gaat) kan ik de tegels voegen.


 De kachel moet nog flink gestuukt worden (gladder en met kleur) maar eerst wil ik uitproberen of hij het eigenlijk wel doet. Dus de schoorsteenpijp bestellen en monteren, een ruitje voor het deurtje van de vuurkamer en de klepjes van de veegluikjes voorzien van afdichtkoord. Het moment van uitproberen komt steeds dichterbij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten