Afgelopen jaar wilden we de wortels oogsten, maar daar bleken rupsen van de koninginnenpage in te zitten. Wat nu?
We hadden nog een terrarium staan, dus we hebben deze rupsen in het terrarium gedaan en gevoerd met de juiste waardplanten (peen, dille, venkel etc.). Ook een aantal takjes er in waaraan de rupsen konden verpoppen. Alle 8 rupsen hebben dat ook gedaan.
Marleen heeft toen (afgelopen herfst) een tuintje gemaakt in het voedselbos met waardplanten en voedselplanten voor de koninginnenpage.
De hele winter hebben ze onder de veranda gestaan. De bodem van het terrarium was bedekt met een laagje snippers die we elke maand nat maakten. De poppen moeten niet uitdrogen.
De eerste koninginnenpage die we zagen, was in het voedselbos en deze vloog linea recta naar het tuintje toe waar we even later de eerste eitjes gelegd zagen worden.
Begin mei kwamen de poppen in het terrarium uit, om de paar dagen eentje. Als we dat opmerkten, dan lieten we ze op onze vingers klimmen en brachten we ze naar het tuintje waar ze eerst nog hun vleugels verder lieten drogen en daarna vertrokken.
Vrij snel zagen we rupsen van allerlei afmetingen in het tuintje eten. Een kleine bijdrage aan de biodiversiteit!
























