maandag 25 mei 2026

Koninginnenpages

Afgelopen jaar wilden we de wortels oogsten, maar daar bleken rupsen van de koninginnenpage in te zitten. Wat nu? 

We hadden nog een terrarium staan, dus we hebben deze rupsen in het terrarium gedaan en gevoerd met de juiste waardplanten (peen, dille, venkel etc.). Ook een aantal takjes er in waaraan de rupsen konden verpoppen. Alle 8 rupsen hebben dat ook gedaan. 

Marleen heeft toen (afgelopen herfst) een tuintje gemaakt in het voedselbos met waardplanten en voedselplanten voor de koninginnenpage. 

De hele winter hebben ze onder de veranda gestaan. De bodem van het terrarium was bedekt met een laagje snippers die we elke maand nat maakten. De poppen moeten niet uitdrogen.  

De eerste koninginnenpage  die we zagen, was in het voedselbos en deze vloog linea recta naar het tuintje toe waar we even later de eerste eitjes gelegd zagen worden. 

Begin mei kwamen de poppen in het terrarium uit, om de paar dagen eentje. Als we dat opmerkten, dan lieten we ze op onze vingers klimmen en brachten we ze naar het tuintje waar ze eerst nog hun vleugels verder lieten drogen en daarna vertrokken. 

Vrij snel zagen we rupsen van allerlei afmetingen in het tuintje eten. Een kleine bijdrage aan de biodiversiteit!  

 

maandag 4 mei 2026

Schoonmaken put

Rogier wilde weer een ochtendje komen helpen. Het leegmaken van de put stond op het programma...


 Het begin was natuurlijk makkelijk, maar op een gegeven moment kun je niet meer vanaf het pad bij de plek waar de rommel zit. Rogier bleef echter in een metselkuip precies 'drijven' en van daaruit kon hij de meuk met een emmer opscheppen. Ik leegde de emmer in een kruiwagen en zo ging hij centimeter voor centimeter naar beneden.

De put bleek ruim 2m diep te zijn, met een ongelijke bodem. 

Diezelfde avond ging het flink regenen, en die bui was genoeg om de put weer helemaal te vullen. 

Handig, zo'n hoeveelheid regenwater beschikbaar!  

donderdag 23 april 2026

Bruggetje over de sloot

De Skidster kan alleen via 'de Punt' naar het voedselbos en moet daarvoor door de sloot heen. Afgezien van het gehobbel is dat in de winter, als het nat is, niet fijn. 

Laatst waren ze op de Veghelsedijk een oprit van een wei aan het herstellen en er bleven twee betonnen buizen van 40cm diameter, 1 meter lang over. Ik heb de boer aangesproken en ik mocht ze zo hebben. 

Ik ben begonnen met een vlak zandbed op de goede hoogte: niet te hoog voor het pad over de buis heen (40cm is best veel!) maar niet te laag zodat er flink water kan blijven staan voor het door de buis wegloopt. 


Met de Skidster de buizen neergelegd. Een paar keer, want het was wat te hoog, wat te veel naar links, te ver naar rechts... Zo gaat dat. 


Dan een insluitbandje in de grond gegraven en daarop een halfbakken muurtje gemaakt. 
Heel leuk om weer te metselen! Leuke uitdaging: hoe span je een draadje als de buis uitsteekt (en dus het draadje wegduwt)? Met een plank waar een uitsparing voor de buis in zit. Ging prima! En lekker in de schaduw; de zon is al behoorlijk krachtig. 


De volgende dag voelde het cement al lekker stevig. Ik kon natuurlijk niet wachten, dus voorzichtig vullen. Eerst met wit zand, dat hebben genoeg, en dan zwart zand er overheen. 

Het zand moet iets oplopen om over de buis heen te kunnen liggen, en dat ziet er eigenlijk heel mooi uit! Net een bruggetje. 

Helaas, toen de Skidster net iets te dicht langs een muurtje reed en daar de grond wat te hard aandrukte, bleek dat toch te veel van het goede en een stukje muur kwam los. Balen! 

 
Maar ach, dat hoort er bij als je niet kan wachten. Dus snel het zand weggegraven... 

 
... en zo goed en kwaad als het ging de brokstukken weer terug gemetseld met nieuwe cement. En dat ging helemaal niet slecht!
 


Helma ging haar zus José helpen met gras leggen en kwam met drie rolletjes gras terug, die waren over. Ik heb ze per ongeluk een paar dagen opgerold laten liggen, maar met voldoende water lijken ze toch weer bij te kleuren. Helma heeft ze keurig dwars over het hoogste stuk gelegd. De rest zaaien we in met graszaad. 


Wat een schattig kunstwerkje, al zeg ik het zelf... :-) 

woensdag 22 april 2026

Ondertussen in het voedselbos

Het is enorm droog nu. In de maand maart viel een redelijk normale hoeveelheid neerslag maar in april viel niets, heel veel zon, harde droge wind uit het oosten. Weken aaneen. Dat zie je terug in het doorlopend neerslagtekort: 

De zwarte lijn is de huidige situatie. Blauw is gemiddeld en als je boven de groene lijn zit is het droger dan 5% van de gemeten jaren. Er komt regen aan, maar pas aan het eind van de week. 

Ondertussen beginnen de geplante bomen waar we nog geen blad onder hadden gelegd (zo vroeg zo droog, dat hadden we niet verwacht...) dus dat moest snel ingehaald. Water geven en een bult blad er op, dan kunnen ze er weer even tegen. 

Het was veel werk, want we hadden toch weer heel veel geplant de afgelopen winter... 

Helma werkt weer mee, ze is onder andere met Marleen de getrokken wilgen aan het verwerken in de afscheiding rond het camperplekje. Ware kunstwerkjes! 

Het gras is net gemaaid, net zo bruin als je in juli zo verwachten... 


We planten nog steeds: wat in pot gekweekt is bijvoorbeeld. Dit zijn onze eerste uitgaven aan plantmateriaal (afgezien van de onderstammen): kiwibessen. Ze mogen het hele rek vol groeien! 


We hebben een groepsapp in Signal met 'voedselbos-buren': allemaal mensen die betrokken zijn met voedselvossen rondom de kwekerij van Floris. Elke maand bezoeken we een voedselbos, we ruilen geregeld stekken, entmateriaal, planten, oogst etc. Deze maand waren ze bij ons. Weer een gezellige en leerzame ochtend! 


 

zaterdag 18 april 2026

Regenwaterafvoer vervangen

Voor ik de oude leiding weg ging halen wilde ik de put nog wat leger pompen. Want als ik daar ga metselen is het fijn als het waterniveau wat lager is. Maar helaas; de leiding was zo slecht dat het water dat ik er in pompte er grotendeels weer uit kwam. Aan de kant van de put dus, in plaats van in de sloot. 

Dan maar met wat slangen, en niet helemaal naar de sloot. 


Ik graaf met de hand langs de leiding, aan twee kanten om deze er uit te kunnen halen. Normaal moet je deze buizen uit elkaar schuiven, maar hier hadden ze buizen zonder 'mof' (een verdikking die over de volgende buis schuift) gebruikt. Ze lagen gewoon tegen elkaar aan. Met dus overal kieren en boomwortels er in. 

Maar elk nadeel heeft zijn voordeel: op deze manier kon ik gewoon de eerste en de laatste buis er uit halen, de rest lekker laten liggen en er een nieuwe (kunststof) leiding naast leggen. 

 
Op deze foto is het niet heel goed te zien, maar de leiding loopt eerst een stukje omhoog om daarna richting de sloot af te lopen. Dat kunnen we meteen goed gaan doen. 

 
Ik ben vooraan begonnen, om zo met minimaal afschot richting de sloot te werken. De put moest een klein stukje open om de nieuwe leiding er waterdicht in te metselen. Met een klein knikje ter hoogte van de oude leiding kan deze er gewoon naast lopen. 

Ik had eerst oude tegellijm gebruikt voor het metselwerk, maar helaas, die was na een dag nog zacht. Dus er afgehaald en vervangen door cement.  

 
Het laatste stukje, om die conifeer heen, moest ik zelf voor graafmachine spelen. Een smalle diepe gleuf met voldoende afschot. Met een zee van wortels in de grond. De aanhouder wint. 

 
Op de plek waar de leiding een bocht van 45 graden maakt een oud T-stuk gebruikt zodat de hottub ook via deze leiding naar de sloot leeg kan. 

Lins de oude leiding, rechts de nieuwe. De geul kan nu dichtgemaakt! En de stronken kunnen naar het voedselbos voor een mooi muurtje. Alle stronken pasten in 1x op de kar, die er bijna onder bezweek. Zie dat arme linker-voorwiel...  Gewoon, omdat het kan.