vrijdag 14 mei 2021

Vloerverwarming badkamer en wc

De kachel vordert gestaag, maar ik wil ook met andere projecten bezig zijn. Want soms kun je met het ene niet verder, en dan hoef je niet te wachten. 

Zo is het aanleggen van vloer- en wandverwarming in de wc, badkamer en slaapkamer beneden een werkje waarmee het afmaken van deze ruimtes begint. Folie op de schuimbeton, krimpnet op maat knippen en de leidingen van de vloerverwarming er op. De makkelijkste manier om de warmte van het buffervat naar beneden te krijgen is in de gang, naast de meterkast.

 De wc en badkamer komen in 1 lus, via de gang zijn ze aan elkaar verbonden.

Bij het doorvoeren van de leiding door een gat moet de rol draaien om te voorkomen dat er allemaal lussen ontstaan. Daarvoor heb ik de haspel op een 'hondje' gelegd, een plank met 4 zwenkwieltjes. Dat draaide prima!

 De buis was goed in vorm te buigen en de vloer van de WC was dan ook snel voorzien. 

De vloer van de badkamer was groter, maar daar had ik ook snel een goede werkwijze om de leidingen mooi verdeeld over de delen van de vloer die verwarmd moeten worden. 


Meestal worden buizen van vloerverwarming met tie-wraps vastgezet. Dat gaat ook lekker snel en stevig. Maar ik had nog een enorme bundel stro-touwtjes liggen en wilde die ook eens op maken. Daarom knoopte ik de buizen met deze touwtjes vast. De knoop die ik gebruikte is de constrictorknoop. Best snel te leggen en gaat nooit meer los. Binnenkort kan ik beton draaien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten