zaterdag 8 mei 2021

Watertank opgehangen

Bij het opruimen van het stuk wei waar de container moet komen, lag een 500liter watertank. Die gebruikte ik in de zomer om de jonge bomen water te geven. Maar ik vond het niet zo handig om water, dat helemaal vanzelf van hoog naar laag stroomt, met een benzinemotor te verplaatsen. Dat kan toch beter?


Ik heb de tank opgehangen aan de muur van het oude huis, vlak onder de dakgoot. Daar zaten nog beugels van een ander vat dat ik daar ooit opgehangen had. Met deze hoogte is er genoeg druk om het water door de zwaartekracht met slangen naar de juiste plek te laten stromen. 

Omdat ik geen gat wilde boren in de tank om het overtollige water in de regenput (er onder) te krijgen, moest ik iets verzinnen. Ik heb een overloop gemaakt aan de uitgang, met wat koppelstukjes en buizen. Helaas paste een verloop niet op de manier die ik voor ogen had, maar dat kon ik met de draaibank eenvoudig oplossen. Hoewel... ik moest het onderdeel op de schroefdraad inklemmen... 

Als de tank bijna vol is, dan stroomt het water in de dunne grijze buis door het T-stuk naar links, de oude regenpijp in. Om te voorkomen dat op dat moment (net als bij de WC) de hele tank leeg hevelt is de bovenkant van het T-stuk gewoon open.

Beneden een kogelkraan waar ik een tuinslang op kan aansluiten. Links van het T-stuk het onderdeeltje waar geen buis in paste. Maar nu wel...

Nog een extra hoek om de dwarskrachten goed op te vangen. Het blijft een halve auto aan gewicht die aan de muur komt te hangen.

Nou, daar hangt 'ie dan! Gelukkig regende het flink die avond en de volgende ochtend was alles wit van de sneeuw (die met een onweersbui viel) waardoor de ton bijna vol was.


Het blijft spannend of de houten constructie het gewicht van het water kan dragen, en ook hoe lang. Twee jaar zou genoeg moeten zijn... In de winter gaat de ton er af, dan hebben we geen water meer nodig in de groentetuin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten