dinsdag 14 februari 2023

Kleuren voor de plankjes van de deuren

Door Peter

Geschaafde plankjes in een geschaafd deurframe. Tissunbietje saai. We hadden nog wat restjes beits, in stevige kleuren. De buren hadden nog wat restjes beits in lichtere kleuren. Ik heb ze allemaal op afgekeurde houtworm-plankjes gezet om eens te kijken hoe dat er uit gaat zien. 

Heel mooi om te zien hoe zo'n plankje opeens van ander hout gemaakt lijkt te zijn.

Een vrolijke combinatie, en we kunnen er prachtige deuren van maken. Maar ja, wel heel 'gemaakt'. Kleuren die in het huis nergens terugkomen. En ook erg chemisch. Het huis stinkt al dagen naar beits.

Omdat we afgelopen zomer veel last hadden van de walnootboorvlieg, had ik de aangetaste walnootschillen in een emmer verzameld om weg te doen. Daar was het gelukkig nog niet van gekomen, dus kon ik de nu pikzwarte drab uit de emmer halen om er een soort inkt van te maken. Zeven, even koken om de bacteriën te doden en uitproberen op de volgende set plankjes.


Dat gaf ook een mooi resultaat! Op de foto van boven naar beneden: 3 lagen, 2 lagen, 1 laag en geen laag inkt. Op de kachel drogen tussendoor. Met wat lijnolie er over om het te beschermen zag het er prima uit. En het past ook beter bij onze visie... Nu nog even kijken wat we het mooiste vinden en een definitieve keuze maken.

2 opmerkingen:

  1. Ja, mooie blog, alleen de foto's zie ik niet en daar ben ik nou net in geïnteresseerd, die walnootboorvlieg komt hier ook regelmatig langs ;-). groet Alef

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow wacht, nu wel. Lag aan de VPN verbinding waar ik achterzat...

    BeantwoordenVerwijderen