vrijdag 3 februari 2023

Deuren in elkaar lijmen

Door Peter

Nu alle pen-en-gat-verbindingen klaar zijn, kunnen de deuren in elkaar gezet worden. Elke dag eentje, ze moeten 24 uur drogen. 


De deur ligt plat op de tafel tijdens het lijmen. Als de klemmen er af gaan, blijft de deur niet altijd mooi plat liggen... Zo'n verbinding is dan net niet zuiver recht geworden.


Ik kan dat een heel eind corrigeren door de deur tegenovergesteld krom te trekken (met klemmen en blokjes hout), de meest scheve houtverbindingen wat open te zagen en de kier met wigvormige splinters te vullen. Met houtlijm natuurlijk. Als de klemmen er dan af gaan zijn de deuren meestal al bijna vlak. 

Daarna kon ik de sponningen frezen waar de houten plankjes in komen te vallen. Deze plankjes komen aan de voor- en achterkant, maar ze zijn zo dik dat er bijna geen ruimte meer tussen overblijft. Daarom heb ik de sponningen wat minder diep gemaakt en maak ik de plankjes aan de randen wat dunner.


Stoffig werk, dat frezen. Maar het wordt wel mooi. Ik maak een geleiding voor de frees van een lange, rechte lat die ik op de goede afstand met kleine spijkertjes aan de rand van de deur vastzet. Daardoor kan ik ook in de hoekjes komen, en niet 'uitschieten'.

Deze twee proefplankjes liggen op een rand die dik genoeg is, en ze vallen mooi net iets naar binnen. Nu nog even tellen hoeveel plankjes ik nodig heb!

Van een aantal vloerplanken heb ik kleine plankjes gezaagd. Er zijn er 19-en-een-half nodig voor 1 kant van de deur. Ze gaan nog door de schaaf, zodat ze mooi glad worden. Hoewel...? Deze verschillende kleurtjes zijn eigenlijk ook heel mooi!

Daar gaan we nog iets voor bedenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten