dinsdag 22 maart 2022

Lemen muur vervangen

De grote muur van de kamer van Daaf was ooit met leem gestuukt tot we er achter kwamen dat die eigenlijk beter van hout had kunnen zijn. Voor Emke gold hetzelfde. Tijd om daar eens aan te beginnen.


Het gaat om de linker muur. Als je leem nat maakt, dan wordt het weer zacht en kun je het makkelijk van de muur schrapen. Er ligt zeil op de grond om de natte stuuk op te vangen. Die kan gewoon weer opnieuw gebruikt worden.


Hier zit ik met de waterspuit (op de verpakking van dat ding staat 'Vergifspuit', maar hij doet het ook met leidingwater...) de leem van de muur te krabben. Veel meer werk dan bij de muur van Daaf omdat de laag twee keer zo dik is.


Na een uur werk nog niet een derde van de muur gedaan. De emmers zijn bijna allemaal vol, dus tijd om deze emmers op andere muren te stuken: de buitenmuur in de overloop en de buitenmuur in Steefs kamer. 


Om het werk te versnellen heb ik de breekhamer er bij gepakt. Hiermee kon ik de droge leem van de plankjes afhalen, waarmee de helft van het werk gedaan was. Deze droge leem is trouwens makkelijk te bewaren, natte leem moet vanwege de stro snel opnieuw verwerkt worden.


Tussendoor heb ik een stapel schroten geschaafd en geschuurd. Bij de 3e lat bleek er toch een spijkertje in het hout te zitten en kon ik de net nieuwe messen weer verzetten. Hoort er allemaal bij...

Na vele uren leem schrapen was de muur weer glad. De leem tussen de plankjes beschermt de stro in de muur tegen brand en dempt het geluid.


Na het opruimen en verwerken van de grote hoeveelheden natte leem kon ik eindelijk beginnen met het vastzetten van de schroten. Dat was in een ochtendje gedaan en de kamer ziet er heel anders uit!




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten