zondag 13 maart 2022

Braam trekken

De braam en framboos gaat weg uit de groentetuin. De komende 10 jaar zullen we ook in het voedselbos-in-aanbouw veel braam moeten trekken. Ik trek kleine struiken met een driepoot-met-kettingtakel uit de grond, dat gaat reuze handig. Maar braam is niet met een stropje op te tillen. Tijd dus voor een een andere aanpak. 

Er zijn klemmen om boomstammen of stoepranden op te tillen. Deze gebruiken de trekkracht voor een deel om te klemmen. Dat leek me voor braam wel handig. 


 Vanmorgen heb ik een frame in elkaar gelast dat het zou moeten doen. Natuurlijk valt dat altijd iets tegen. Met een kleine aanpassing werkte de klem al een heel stuk beter en heb ik in een uurtje de hele rij er uitgetrokken. Er zaten flinke exemplaren tussen! 

De aanpassing bestond uit het buigen van een deel van het frame om er voor te zorgen dat de tanden makkelijker onder de kluit konden komen. Met een driehoekig stukje strip zijn de gaten weer dichtgelast.

Hier is de klem in gebruik. De takel kan 1000kg trekken en voor deze kluit was dat nodig ook. 

Het kan natuurlijk altijd beter, maar als het werkt, is het niet verkeerd! De tanden zijn nu van betonijzer 12mm, dat is niet sterk genoeg. Er is er al eentje verbogen. De tanden ga ik (een keer) vervangen door een 15x15 C60 (dat is wat sterker staal dan het meest gebruikte St37), waar ik nog een stuk van heb liggen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten