woensdag 30 juni 2021

Kelder gereed maken om te stuccen

Het komt steeds vaker voor dat we spullen in de kelder willen opslaan, waaronder de reeds ingemaakte oogst (rabarber en vlier-gelei en sap en zo) van dit jaar. Kortom: die kelder moet maar eens afgemaakt. 

Om de wanden met kalk te kunnen bezetten, moet er een wapening gemaakt over de piepschuim heen om de kalk vast te houden. Die blijft namelijk niet plakken aan piepschuim. Ik heb vorig jaar een stuk met wilgentenen gevlochten, veel werk, maar dat werkte goed. Deze kant heb ik gedaan met een stuk betonnet (5x150) waar ik nog twijgen achter ga klemmen. 

Om kasten aan de muur te kunnen schroeven tegen omvallen heb ik twee latten op de muur geschroefd, die zichtbaar blijven na het stuccen. De bovenste lat houdt ook de koof vast die ik om de ventilatie-buizen maak. Deze buis brengt koude lucht achterin de kelder, vanzelf, als het buiten kouder is dan binnen. Maar het PVC is niet zo fraai...

Het zal niet veel doen, de isolatie, maar het is ook zo snel gedaan...

En ook het verticale deel van de ventilatiebuis is van een koof voorzien. Koude lucht is zwaarder dan warme lucht, en door dit verticale deel 'valt' deze lucht naar beneden en helpt de warme lucht die tegen het plafond aan zit naar buiten te stromen. Thermosifon heet dat.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten