zaterdag 19 juni 2021

Muur inloop-douche

Het muurtje om de douch maak ik van oude bakstenen, op de zijkant gemetseld. 'Op klamp' heet dat, en het is een stuk lastiger dan de stenen op de brede kant metselen. Het is ook een stuk minder sterk, maar een gebogen vorm geeft veel stevigheid en ook leg ik om de 6 lagen een staf betonijzer in de liggende voeg.

Een muur met een bocht kun je niet 'aan de draad' metselen. Ik heb de verstelbare curve die ik voor de kachel heb gebruikt weer tevoorschijn gehaald. Deze moet je wel op minimaal 3 plaatsen ondersteunen, anders valt 'ie om.

Al metselend ontstond het idee om de kopse kant van het muurtje niet helemaal verticaal te maken. Met een stuk ijzeren staf een beetje grof een curve bepaald en die geeft aan tot waar ik moet metselen.


Eenmaal een stuk hoger aangekomen besloten we om ook de bovenkant van het muurtje niet horizontaal te maken, maar om er een curve in te maken zodanig dat ze bij de muur tot de plafondbalk toe loopt.

Om de muur stevig tegen de houten wand aan te maken, heb ik om de 6 lagen een metalen hoek in de voeg gezet en vastgeschroefd tegen de wand. Helemaal bovenaan, bij de laatste 3 steentjes, heb ik schroefjes in de wand geschroefd waarbij de kop nog net een beetje uitstak. Deze koppen vallen in de cement en geven nog net wat extra grip.

Over een paar weken is de vloer droog genoeg om de vloer en wand met tadelakt (kalk-zeep) te bezetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten