donderdag 3 juni 2021

Dakramen

Het weerbericht bleef steeds gunstig: pas overmorgen regen. Geen haast dus, daarom ben ik heel relaxed met de ramen bezig. 

Eerst een gaatje door het dak geboord, van binnen naar buiten, precies in het midden van de plek waar het raam moet komen. Dan kon ik aan de buitenkant het frame neerleggen om alle maten af te tekenen. De bovenkant van het frame lag precies op de overlap van twee vellen EPDM. Dat leek me een lastige bijkomstigheid, maar het bleek heel gunstig uit te vallen, want vanwege die twee lagen kon ik de hoek veel mooier waterdicht maken.

Nadat de folie is gesneden kon ik het gat uitzagen. Dat geeft binnen altijd een spectaculaire hoeveelheid extra licht!
Vanwege het lijmen heb ik besloten om niet eerst 1 dakraam helemaal af te maken, maar ze allebei tegelijk op te bouwen. Dus ook een gat in de slaapkamer.

De randen en de kozijnen zaten vrij snel op het dak. Het lijmen heb ik 's avonds gedaan, omdat het best warm in de zon was. Er moesten ook nog hoeken gelijmd worden, dat kreeg ik die avond niet meer af. Dus de volgende ochtend eerst de hoeken gelijmd en daarna was het tijd om de gootstukken te verbouwen. Lekker binnen, koel in de schaduw.


Het onderste gootstuk versmald en ingekort.


Het bovenste gootstuk ingekort en creatief in een hoek gevouwen. Ik ben er erg tevreden over.


Terwijl ik het raam door het gat aan het sjouwen was, vloog er een ooievaar langs het huis die een stukje verder in het weiland ging zitten. Heel bijzonder!

Even later zat het eerste raam er in. Het moet nog wel schoongemaakt, haha! Maar het is bijna donker, dus daar had ik geen tijd voor. Of zin in. Waarschijnlijk beide...

Het andere raam, met de kit-spullen nog hangend aan het kozijn, smeekt om verdere afwerking. Dus juist voor het donker de gootstukken er op en het raam er in. Het raam klemt een beetje, dus ik ga morgen de onderkant van het kozijn een klein beetje opschuiven.


Nog even een grappig plaatje: een schoorsteen van het oude huis zichtbaar in het glas. Over een paar jaar is dat er niet meer.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten