donderdag 15 april 2021

Bouw kachel tegels en kozijntjes plaatsen

Een tijdje terug had ik de oude plavuizen op dikte gesorteerd. Leuk, maar ook de afmetingen verschillen flink. Ik heb daarom weer een selectie gemaakt van tegels die ongeveer even dik zijn. 

Als eerste heb ik de plavuizen vastgezet (met leem) die helemaal op de kachel passen. Vervolgens de plavuizen die ik moet snijden neergelegd en de curve afgetekend.


Slijpen wilde ik niet binnen doen, gezien de hoeveelheid stof die er van af komt. Ik klemde ze buiten op een plank vast zodat ik met de slijper in 1 beweging de hele rij kon snijden.

 
Daarna konden de plavuizen op de kachel vastgezet. Dat ziet er meteen heel anders uit!

 
Het deurtje en de veegluikjes waren ook klaar om in de kachel te zetten. Met een paar klodders leem in de hoeken netjes afstellen en laten drogen. Daarna zijn ze verder in te stuken.


De floor channel (een metalen buis die onder het vuur doorloopt om voorverwarmde lucht aan de vlammen toe te voegen voor een schone naverbranding) was nog niet helemaal klaar. Nu wel.


Een floor channel gaat niet eeuwig mee. Het is een ijzeren onderdeel dat in het vuur zit. Om de paar jaar zal ik een nieuwe moeten maken, of het uiteinde repareren. Hij moet dus uit de verbrandingskamer te halen zijn. Dat betekent dat hij niet onder het frame van de deur mag vallen, want anders moet ook het deur-frame uit de kachel als ik de floor channel wil aanpassen. Daarom zit er nu een stripje over de floor channel heen om te voorkomen dat er al te makkelijk as in gaat vallen.

Hier zie je de floor channel in de verbrandingskamer. De rookgassen gaan door de verticale opening aan de rechterkant uit de verbrandingskamer de riser in, en vlak daarvoor zit de uitgang van de floor channel.
De zijkanten van de verbrandigskamer zijn schuin, zodat de laatste gloeiende kooltjes bij elkaar komen te liggen.


De kachel zoals die er nu uit ziet. Het begint al wat te worden.


Ik heb de bovenkant dichtgemaakt met betonstenen, maar, helaas, de rookgassen die uit de riser komen zijn te heet voor gewone beton. Daar moet dus iets brandwerends komen: vermiculiet of vuurvaste beton. Morgen eerst maar eens proberen los te halen.




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten