dinsdag 6 april 2021

Bouw kachel hoge deel

Een paar koude en natte dagen in het vooruitzicht: eindelijk weer binnen aan de kachel werken!

Op de muurtjes van het lage deel moest eerst een blad komen om het hoge deel er op te kunnen maken. Ik had een paar zware grindtegels van 50x50cm en 60x40 liggen die zich daar wel voor leenden. Met karton heb ik de maten van deze tegels op de kachel afgetekend (en afgeknipt) zodat ik ze buiten op maat kon slijpen. Dat karton scheelde me een hoop gesjouw! 

De zware tegels pasten prima en ik kreeg ze ook nog best goed vlak op de muurtjes. Met wat leem heb ik de laatste oneffenheden gevuld.

Ik heb eerst een aantal plavuizen op de betonnen tegels vastgezet zodat ik het muurtje van het hoge deel er op kon laten beginnen. Je ziet ze rechts onderaan op de foto. De riser verdwijnt langzaam in de constructie.

Ook het ei is al weer een stuk verder. Rechts op de foto zie je, als je goed kijkt, een klein nisje voor een glaasje van het een of ander.

Er zijn nog maar een paar stenen te metselen en dan ik de bovenkant van de kachel afsluiten. Hiervoor ga ik deels gindtegels gebruiken en, daar waar de tegels niet lang genoeg zijn, deels zelf beton gieten. 

Ik heb nog wat vuurvaste beton over. Daarvoor ga ik een dunne plaat gieten die ik zodanig in de betonnen plaat zet dat de vuurvaste beton precies boven de riser uit komt. Ik hoop daarmee de beton iets weerbaarder te maken voor de hitte die uit de riser komt. Beton kan 500graden aan, maar het kan zijn dat de temperatuur boven de riser daar boven komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten