donderdag 22 april 2021

Bouw kachel bovenkant eitje

Helaas heb ik niet genoeg foto's gemaakt. Maar wellicht genoeg om er een beeld van te krijgen. 

Als je in het eitje zit, dan wil je natuurlijk je glaasje en hapje ergens binnen handbereik kwijt. Ik heb een nisje gemaakt in een deel van het eitje dat koud blijft. Zodat je niet je mond brand bij elke slok.


 
De bovenkant van het eitje heb ik met leemstenen in leem gemetseld. Die leemstenen zijn heel zacht, daar kun je dus makkelijk vorm in maken om te zorgen dat de stenen gaan passen in het koepeltje.
De metalen staaf die ik heb gebruikt om het eitje vorm te geven, geeft de buitenkant van het ei aan. Voor het koepeltje moet ik bij elke steen weten waar de onderkant moet komen. Daarom heb ik er onder een gebogen stang met een touwtje (dat even lang is als de steen dik) gehangen. Die stang zette ik met een plankje (zie foto) vast, zodat de net gemetselde steen even kon aantrekken. Tegen de tijd dat de volgende steen op maat gemaakt was, zat de eerste steen vast.

De bovenkant heb ik met leem in vorm gestuukt, en er meteen een wapening in gezet van oud kuikengaas. Zodat het eitje niet meteen instort als er per ongeluk iemand op gaat staan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten