dinsdag 14 april 2020

Pizza-oven

Door Peter

Toen het EcoExpo-huis afgebroken werd, hebben we een paar keer pizza's gebakken in de pizzaoven die naast dat huis stond. Dat was een groot succes, en in die tijd heb ik materialen verzameld om er zelf ook eentje te maken. Ooit. En die materialen lagen maar te wachten... Maar toen de buurtjes vertelden dat ze aan een eigen oven begonnen waren, kon ik me niet meer inhouden. Dus in drie gebroken dagen heb ik een schattige scheve oven in elkaar gezet. Met dakje tegen de (nog niet voorspelde) regen. Het is een proefmodel, op een tijdelijke plek. Mocht de oven goed bevallen, dan maken we later een definitieve versie op een definitieve plek.

Als eerste was een plekje nodig om hem neer te zetten. We kozen bij de vuurplaats. Omdat hij best groot wordt, heb ik hem gedeeltelijk in de border gezet.


Met stoeptegels een paar poten gemaakt, van pallethout en een oude multiplex plank een bodem gemaakt waar een laag stoeptegels op liggen.


Om te voorkomen dat de onderkant warm wordt (en dus de oven afkoelt) heb ik een isolerende laag gemaakt. Oude betonnen waaltjes zitten met leem gemetseld vast op de onderste laag stoeptegels.


Daaroverheen weer een laag stoeptegels, een laag leem (mooi glad gemaakt) en daarop de enorm harde oude vloertegels die bij de EcoExpo-oven prima bleken te werken.


Nu komt de eigenlijke oven aan de beurt! Het vuur komt links, de pizza's rechts. De rechterkant is recht gemaakt, zodat het in- en uitschuiven van pizza's wat makkelijker is dan met een standaard symmetrische oven. Met leem metselde ik deze stenen op de vloer.


Daarna heb ik een berg zand (lang leve de Skidster!) op de oven gelegd, en er de vorm van de binnenkant mee gemaakt. Hierover een laag natte kranten (een heel gedoe, die waaien namelijk makkelijk weg...). Als eerste met stukjes baksteen (1/4) een mooi boogje gemetseld. 


Dan moet er een dikke laag zandleem (5cm) over de kranten heen. Om dat netjes te doen, heb ik een grote pannenkoek van leem gerold en daar steeds stukjes van afgesneden.


Deze stukjes legde ik over de kranten heen, zodat de hele oven bedekt werd. Toen de hele oven gevuld was, heb ik de blokjes netjes aan elkaar aangesloten en glad gemaakt. En daarna nog zo'n laag er overheen om aan de 5cm te komen.


Daarna een laag isolatie om te voorkomen dat de oven te snel afkoelt. Hiervoor heb ik stro-zand-leem gemaakt met zo veel stro dat het nog net goed plakt. En weer een dikke laag er op, zo'n 4cm.


Hoewel er de komende 2 weken nog geen regen is voorspeld, heb ik wel meteen het dakje gemaakt. De nokbalk, met twee steuntjes, zitten in de nog natte leem gedrukt. Met stripjes die naar de zijkant uitsteken, zodat de nog ook echt vast zit. 


Ook het dakvlak waar de pannen op komen te liggen, steunt deels op de oven zelf, en op in totaal 4 pootjes.


En aan het eind van dag 3 lagen de pannen er op. Schattig, toch?


De oven moet een week drogen, dan mag het zand er uit. En dan nog een week drogen, en dan pas kunnen we pizza's in deze oven bakken. En brood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten