zaterdag 11 april 2020

Zwaluwnestjes

Door Peter
Deze week kwamen de eerste zwaluwen langs. Daardoor herinnerde ik me weer dat afgelopen zomer een aantal keer een groep boerenzwaluwen op het huis waren neergestreken. Misschien, als er goede nestmogelijkheden zijn, willen ze hier wel broeden?

Huiszwaluwen maken mooie bolle nesten die op een kleine invliegopening na helemaal dicht zijn. Maar een boerenzwaluw maakt een gewoon bakje. Van klei, dat hebben we genoeg.


Ik begon met een glazen schaal van een mooie afmeting. Daar heb ik een stuk keukenfolie ingelegd. Met een mengsel klei/stro heb ik er een bakje in gemaakt met een wanddikte van ergens tussen de 1en 2cm. De bovenkant moet redelijk vlak zijn.

 De folie zorgt er voor dat de klei best makkelijk uit de glazen schaal los komt.
 Hierna kan je de folie er af halen, die is steeds opnieuw te gebruiken.

Van een wat bredere palletplank heb ik 5 afzonderlijke hokjes gemaakt. In de onderplank heb ik op de plekken waar de nestjes komen steeds twee schroefjes gedraaid, zodanig dat de kop een halve centimeter uitsteekt. Een homp verse klei op de onderplank houdt het nestje vast, en de schroeven houden de homp klei op z'n plek. De nestjes kun je zo in de homp drukken en klaar zijn ze! 

Daar hangen ze, heel gezellig naast elkaar. Ook al komt er niets in: het ziet er prachtig uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten