donderdag 24 februari 2022

Online cursus Voedselbosbouw

Aan het eind van dit jaar loopt de pacht af van de 'maisplak', het perceel tussen ons terrein en de Veghelsedijk. Daar gaan we, als we klaar zijn met de bouw van het huis, een voedselbos aanleggen. We vroegen ons wel eens af of we de pacht niet een jaartje langer moesten laten lopen, want om er zo snel al een heel voedselbos bij te gaan doen is wel veel van het goede...

We zijn ons natuurlijk wel aan het voorbereiden. Marleen doet een 8-daagse cursus Voedselbos Ontwerpen en ik heb afgelopen weken de Online cursus Voedselbosbouw van PUUR Permacultuur gedaan.


De drijvende kracht achter PUUR Permacultuur is Martijn Ballemans. Wij kennen hem nu al bijna 15 jaar van de bouw van het proefhuis van de vereniging Ecodorp Brabant. Hij is in 2011 begonnen met het geven van cursussen over Permacultuur en heeft het aanbod sindsdien gestaag uitgebreid. Martijn komt elk jaar met zijn cursisten van één van zijn cursussen langs voor een les over wonen vanuit het perspectief van permacultuur. 

Ons voedselbos beschouwde ik een beetje als een Marleen-project. Zij is zich al langer aan het verdiepen in de materie en maakt plannen. Ik volg het van een afstandje. Maar toen ik de online cursus van Martijn ging doen, begon het voedselbos-plan voor mij ook enorm te leven. 

Martijn heeft een serie mooie en heldere filmpjes (de meeste ca. 15 minuten, sommige een stuk langer) gemaakt over de verschillende aspecten van een voedselbos en een serie filmpjes over bezoeken aan verschillende bestaande voedselbossen in Nederland, met de aanleggers of beheerders. Als boomverzorger weet ik natuurlijk al wel het een en ander over bomen en hun standplaats, maar toch liet Martijn me op een heel andere manier kijken naar een bos: de gelaagdheid, hoe de kruidlaag meebeweegt met de successie van het bos, blijvers / wijkers, assortiment, wat nu eigenlijk de oogst is... 

Minstens zo interessant waren de bezoekjes aan de verschillende voedselbossen en de gesprekken met de eigenaren / beheerders. Hun ervaringen (zowel positief als negatief) gaven me het vertrouwen dat we van die enorme lap grond iets prachtigs gaan maken. Niet van het één op andere jaar, maar geleidelijk. Mooi gaat het in elk geval wel worden!

Ik was aangenaam verrast door de opzet en de uitvoering van deze cursus. Martijn kan boeiend, betrokken en duidelijk uitleggen. Hij weet veel over de materie en met zijn grote netwerk weet hij de juweeltjes te vinden. 

Ik ben helemaal enthousiast! We maken een goed plan en gaan er gewoon rustig aan beginnen. Geen haast, geen stress, geen drukte. Laat die pacht maar aflopen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten