donderdag 18 maart 2021

Grote stammen kloven

Laatst had ik twee grote beuken uit een tuin gehaald en een deel van het hout mee naar huis genomen. Waaronder een stapel schijven van 70cm diameter. Mijn Fiskars kloofbijl weet altijd wel raad met dikke stammen. Maar deze schijven leken wel van rubber. De bijl kwam er niet in. 

Tijd voor stalen kloofwiggen. Ik had er eentje mee laten komen met de onderdelen voor de snipperaar. Maar die wig had een zo stompe punt dat ik die ook niet in het hout kreeg. Erik kwam langs met een veel slankere wig en die wilde alleen het hout in als ik met de kettingzaag een begin-snede maakte. 

 

En als de blauwe wig er in zit, dan begint het grote meppen. Na vele klappen begint er een scheur te ontstaan, en als die groot genoeg is kan de tweede wig er bij. En daarna nog een paar keer met de stalen wig voordat de Fiskars de blokken hout aan kan. Wat een taaie rakkers... 


De achterkant van deze oude kloofbijl is prima geschikt om de stalen wiggen in het hout te slaan. 

Over twee weken begint de zomertijd en is het een uur langer licht 's avonds. Voor mij is dat de perfecte tijd om hout te kloven; na het eten nog even een uurtje, met ondergaande zon en een concert van vogels om je heen. Er ligt hout genoeg!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten