zaterdag 20 maart 2021

Bouw van de kachel: begin van het 'ei'

Nu het trapje zo goed als klaar is, wordt het tijd om de kachel zelf te gaan bouwen. Ik had nog een flinke verzameling stenen bewaard die voor de kachel heel geschikt zijn. Wel moesten ze schoongespoten. De hogedrukspuit deed het prima *)

 

Het lastigste deel van de kachel is het 'ei', een overdekte stoel met zitvlak- en rugverwarming. Laagje voor laagje komt er vorm in deze stoel. De foto's zijn met mijn telefoon gemaakt, want de camera heeft een paar dagen in de regen gelegen, daar kwamen we wat laat achter. Dus die moet een paar dagen drogen in de hoop dat ' ie het erna weer doet.

Isolatie (steenwol) tussen de kachel en de keldermuur uit het magazijn van onze buren. Zij bewaren ook van alles... :-)

Met een dikke ijzeren draad heb ik de vorm van het ei uitgezet. Met betonnen waaltjes metsel ik de achterwand in de goede vorm. 



Zo, de camera doet het weer, gelukkig. Inmiddels weer een paar laagjes verder. Ik kan niet heel veel aan de kachel werken: ook buiten moet er van alles gebeuren, er was best wat bomenwerk, PUUR Permacultuur kwam nog langs met een klas vol cursisten waardoor het een goede stok achter de deur was om eens flink op te ruimen.

*) de hogedrukspuit ging bij het schoonmaken van de tegels, een paar dagen later, plotseling stuk. Er kwam water uit een plek waar geen water uit hoorde te komen. Garantie en reparatie is in deze corona-tijd door een gesloten winkel niet mogelijk...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten