zondag 28 maart 2021

Bouw kachel lage deel

Dit weekend was de temperatuur een stuk lager dan de afgelopen dagen en ook wat natter, hoewel de meeste neerslag in de vorm van hagel is gevallen. En daar wordt je niet zo nat van. Maar in elk geval een goede reden om weer binnen aan de kachel te bouwen. 

Het lage deel van de kachel maak ik van leemstenen die ik met leem metsel. Leem is zo'n heerlijk bouwmateriaal, heel relaxed en vergevingsgezind. 

Het plan was om een gat in de bovenkant van het lage deel te maken waar een kuip met hout in past. Maar we hebben besloten om de bovenkant dicht te houden en de kuip aan de zijkant in de kachel te kunnen zetten. Dat betekent een vloertje van onze mooie nieuwe oude tegels!

Een lijn afgetekend om de tegels langs af te slijpen, buiten, en dat ging best heel goed. Daarna kon het muurtje maken dat om de kuip heen past. Omdat de ruimte beperkt is, heb ik hiervoor toch betonnen waaltjes gebruikt.

Om de vorm een beetje netjes te kunnen metselen heb ik van een oude tengel en een hoop schroeven een curve gemaakt die ik met drie paaltjes op hoogte houd. Er zit met een elastiekje een blokje aan die paaltjes geklemd waar de curve op ligt. En dat werkt best prima. Eenvoudig naar boven te schuiven en het blijft goed hangen.

Vrij snel kwam het tweede plateautje, aan de rechterkant, voor het aanmaakhout en de lucifers. Hier was meer ruimte zodat ik daar wel met leemstenen heb gemetseld. Ze zijn even dik als de waaltjes-op-zijn-kant, dat is fijn.


Op onderstaande foto zie je het gebogen latje aan het werk, liggend op een blokje dat met een elastiekje aan de vertikale stellat geklemd zit. De hoogte is nu gelijk met de bovenkant van de kachel.

Weer een paar lagen verder. De vorm komt er al aardig in.


De volgende stap is het plaatsen van de betonnen stoeptegels op wat er nu gemetseld is. Dat mag een dag extra drogen, zodat het wat steviger is om het gewicht van de stoeptegels te kunnen dragen. Ik moet ze namelijk eerst neerleggen, aftekenen, (rond!) afslijpen en vastmetselen. En die tegels wegen een kleine 30kg...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten