zondag 8 september 2024

Lange muur opkamer

De lange muur van de opkamer krijgt een lage kast. Toch maar multiplex gekocht, anders zou het te veel tijd gaan kosten. Ik kreeg precies de goede kastlengte uit twee planken. Soms zit het mee...!

Ze moeten stevig op de vloer vastzitten om de stuuklaag niet te laten scheuren.

Deze kast stopt bij de achter-opening van de kachel. Deze kan extra warmte de kamer in laten stromen waardoor de kelder minder opwarmt.

Aan de rechterkant komt een opstaand randje om de rechte lijn van de kast een beetje te breken.


Aan de linkerkant kan de kachel aansluiten op de kast. (Ik luister met dit soort klussen altijd naar een luisterboek. Het verhaal blijft altijd een beetje hangen bij wat ik aan het doen ben, dus nu ik deze foto zie, weet ik nog precies wat er gebeurde in het verhaal 'Oorlogswinter' van Jan Terlouw).

Het opstaande muurtje moet heel goed vastzitten aan de kast. Daarom heb ik de onderste stenen op de voegen vastgeschroefd met een flinke ring. De schroef drukt de steen lekker in de leem, dus dat zit wel vast!

Met de laatste steentjes van deze dikte kon ik het muurtje precies afmaken. De steenknipper kwam weer goed van pas. De bovenkant van dit muurtje bedek ik met halve plavuizen waar ook de kachel mee is bedekt. Ik moest er 15 in tweeën zagen, en wel netjes aan de maat. Het slijptafeltje dat ik voor de leitjes uit de badkamer had gemaakt was alweer afgebroken. Dus maar weer een nieuwe gemaakt...


Met flexibele tegellijm zitten de steentjes op de kast, met leem zitten ze op de muur. Om de overgang van kast-muur stevig te maken (en de leem goed tegen de kast te laten hechten) heb ik het hout met leem-ondergrond bedekt en er gaas op vastgeniet. Geen heidemat meer, die was op.

En dan lekker stuken!


Drie lagen: een hechtlaag zonder stro, lekker door het gaas heen gedrukt. Dan een laag met stro en een dunnen afwerklaag. Mooi vlak en glad geworden door het schuren en vlinderen.

Het muurtje zit er prachtig uit!


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten