zondag 15 september 2024

Ingmars Klyv opgrade

Er ligt al maanden een grote stapel hout te wachten om gezaagd en gekloofd te worden. Het liefst kloof ik vers, dus binnen een maand of zo. Dan splijt het hout gemakkelijk. Maar dit hout begint taai te worden. En daar heeft de Ingmar moeite mee. 


De punt van de Ingmar bestaat uit een handbijltje waar ik een grote zware bijlkop heb gemaakt. Maar het blijft een handbijltje. Deze moet een flink eind het hout in (wat veel energie kost) voordat ze het hout uit elkaar drukt. Daardoor heeft de kop het vaak zwaar om taai hout te splijten. 

Tijd dus om de dure maar zeer fijne Fiskars X25 (E 80.-) op de Ingmars te zetten.


Ik had verwacht dat de stevigheid van de bijl zou komen door een lange stalen vorm aan de bijlkop die door het hart van de steel zou kopen. Maar niets van dat. Het ijzeren deel zit opgesloten in een kunststof steel en dat is alles...

De oude kop er af slijpen bleek wel even werk: er moest een stuk van 6x4cm staal doorgeslepen...


Daarna kon de nieuwe kop aan het zware gewicht vastgelast. Om de bijlpunt vloeiend over te laten lopen naar de stalen blokken maakte ik van karton malletjes van het uit te slijpen staal.

Stukje bij beetje krijgt de punt steeds meer vorm.


En toen was 'ie klaar! Ik heb een paar proefblokken gespleten en een kruiwagen met aanmaakhout. Beiden deed hij met heel veel gemak. Het scheelt echt heel veel, geregeld schatte ik de effectiviteit van de klap veel te laag in.


Blij mee! Had ik natuurlijk jaren eerder moeten doen, maar ja. Achteraf is alles makkelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten