zondag 19 mei 2024

Ronde muur douche

De ronde gemetselde muur in de badkamer was niet vlak genoeg om met leisteen te beplakken. Daarom heb ik eerst met zandcement de muur vlak gemaakt. 

Zandcement (met wat extra kalk) is niet het fijnste spul om mee te stuken. Maar het kost niet veel en het wordt wel lekker hard. Eerst een klein stukje geprobeerd; komt goed!


De volgende dag heb ik de rest van de muur gedaan. Vertikaal kan je met een rei recht maken, horizontaal heb ik een oud plaatje perspex in de juiste curve gezaagd. Daarna met een spaan vlak maken.

Een paar proefsteentjes gesneden: eerst een randje van 4cm om in de juiste 'schuinte' te komen. De tweede rij komt 11cm hoger en wordt dus 15 cm (half leitje). Deze twee rijen worden helemaal afgedekt met een 26cm (15+11) leitje, waar het strookje van 4cm is afgehaald voor de eerste rij. Efficient en het ziet er goed uit. We hebben een 'GO'!

Dan kan ik de schoongespoten leitjes in tweeen slijpen. Daarvoor gebruik ik dat zaagtafeltje met een haakse slijper er in. De slijper maakt een gleuf van 2mm diep in het leitje. Daarna breek ik hem met de hand.

En dan is het weer plakken, plakken, plakken. Soms is de ondergrond niet helemaal vlak en blijft de tegel maar moeizaam plakken. Dat moet er een houten latje komen dat ik onder de tegel steek om hem vast op zijn plek te houden.


De lijm komt er zo op: een flinke klodder aan de bovenkant, zodat 'ie goed vast zit aan de muur. Deze neemt meer vocht op dan de gipsen wand, dus de tegels blijven makkelijker 'hangen'. Dan twee stroken aan de zijkanten. Omdat de want hol loopt, raakt de lei de onderliggende leitjes enkel aan de randen. Toch wil je niet te veel lijm tegen de randen, want dan puilt 'ie er te snel onderdoor en komen er grijze vieze vlekken op de tegels.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten