vrijdag 27 september 2024

Weer verder met de kachel

Voor de vuurkamer hoort een vonkenplaat om de vloerbedekking te beschermen tegen wat er aan gloeiend materiaal uit de kachel kan spatten. Geheel in stijl heb ik deze van de oude vloertegeltjes gemaakt.

Eerst een mal maken om te zorgen dat ik de tegels goed kon verdelen en op maat slijpen. Daarna met tegellijm op de betonnen vloer vastgelijmd.

Ook de aansluiting van de kast met de achterkant van de kachel had nog tegels nodig.

Voor het afwerken van de ventilatie achter de kachel was er een drager nodig voor het tegelvoertje. Daarvoor heb ik twee grote tegels op maat gesneden en aan elkaar gelijmd. Dat werd lekker sterk.

Hier zitten deze tegels over de ventilatiestrook heen en kan het vloertje doorlopen tot over deze stenen.

Steeds meer vlakken achter en rond de kachel kunnen afgewerkt. Hier de kopse kant van de keldermuur. De twee vertikale latten houden straks een kast vast die half tegen en half boven deze muur komt.

Nu alle tegels geplaatst zijn ben ik (eindelijk) eens begonnen met het voegen. Dat was even zoeken naar een goede werkwijze. Leem is wat anders dan voegmortel, en terracotta zuigt veel meer water op dan keramische tegels. Dus met veel water de kieren gevuld. Dan wachten tot de voeg helemaal droog is. Vervolgens de voeg van boven weer nat maken en met een natte doek de leem wegpoetsen. En nog een keer, en nog een keer. En dat nog een paar keer... 


Ik wilde de oude, roestige stalen schoorsteenpijpen vervangen door RVS, maar die bleken niet op het verloopstukje (waar de stalen buizen wel op pasten) te passen. Er is een nieuw verloopje onderweg, maar ik kan nu even niet met de kachel verder.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten