zaterdag 20 juli 2024

Weer verder aan de kachel

Het metselen van het centrale deel van de kachel was inmiddels opgedroogd (en daarmee hard) zodat het dak er weer op kon. Met vuurvaste cement de iets kleiner geslepen grindtegels er op vastgezet, dan met leem de bovenkant vlak en waterpas afgereid. Nu kunnen de tegels er weer op. Omdat deze al in vorm zijn geslepen, moeten ze wel precies op de goede plek komen! Met een mal de vorm opgenomen en de eerste lijn tegels kunnen afmeten.


De manier waarop ik de kachel tegen de kelder had aangezet was eigenlijk niet fijn: 10cm rockwool er tussen. Isolatie is uitgestelde verwarming, dus de warmte komt vroeg of laat toch tegen de kelder aan. Ik heb deze isolatie weggehaald en vervangen door een metalen plaat die met wat minder isolatie tegen de kelderwand aanzit. De warmte kan door ventilatie de kamer in stromen en de metalen plaat kaatst de warmtestraling terug naar de kachel. We gaan zien hoe dat werkt.


Het was lastig werken in de 10cm brede spleet. Er zaten ook nog wat kleine lekjes in, die zijn nu als het goed is (lastig te controleren!) dicht. Ik heb heel wat aangepaste spatels op een lat geschroefd om daar leem tegen de kachel te kunnen smeren. En een stuk met cement gevuld omdat ik er niet bij kon... Affijn, eind goed al goed!

Om minder barsten in de kachel te krijgen heb ik er stuukgaas in verwerkt.


 De kachel is nu klaar om netjes glad te stuken.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten