donderdag 23 mei 2024

Leisteen ronde muur af

De ronde muur is voorzien van leisteentjes. De vierkante leitjes heb ik in tweeen gesneden / gebroken zodat ze de holle wand goed kunnen volgen. In eerste instantie heb ik alleen de leisteentjes geplakt die niet in de buurt kwamen van de rand, omdat nog niet duidelijk was hoe we de rand zouden maken.

Op een gegeven moment kun je niet meer verder en zal er een keuze gemaakt moeten worden hoe de rand er uit moet zien. Daarvoor moest de vorm van het muurtje duidelijk zijn. Daarom heb ik met kalk de curve er vloeiend in gezet. Op sommige plekken maar een beetje, op andere plekken heel dik.


Dat ziet er dan meteen heel anders uit!

Daarna hebben we, ten opzichte van de curve, een lijn getekend tot waar de leitjes moeten komen. Ik kon daardoor uittellen hoeveel ik er nog nodig had. En dat waren er natuurlijk meer dan ik er had...!

Daarom heb ik nog een flink aantal ronde leitjes schoongemaakt, gedroogd en in tweeen geslepen / gebroken en deze ondersteboven vastgeplakt. Je ziet een enorm kleurverschil, dus heb ik de donkere ronde leitjes op verschillende plekken gemengd met lichtere vierkante leitjes. En de hakbijl draaide overuren.... 

 

Bovenin was nog wat puzzelen: er ontstond een rij steentjes met een breedte van 2 a 3cm. En dat is te klein voor leisteen: zelfs met de slijptol vallen ze uit elkaar als je ze 2cm breed wil maken. Oftewel: dat kan niet! Om dat op te lossen heb ik de lijn van de onderkant iets laten oplopen naar het laagste punt van de curve. Als je op de foto niet kan zien wat ik bedoel, dan heb ik het goed opgelost ;-)

En toen zat het laatste leitje tegen de ronde muur!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten