dinsdag 21 mei 2024

Regenwaterafvoer werkt niet goed

Er was veel regen voorspeld, en die kwam ook. In een kwartier tijd viel er 15mm. Niet een echt zware wolkbreuk zoals elders in Brabant, maar toch een behoorlijke hoeveelheid. 


Helaas liep de betonnen plaat onder de veranda weer helemaal vol, en het gaatje dat ik met kerst in de regenwaterafvoer had geboord deed helemaal niets. Dat is vreemd! Stroomt het water dan niet weg? De buis naar de sloot leek redelijke door te stromen, maar zodra het minder ging regenen werd dat ook meteen minder. Maar de betonnen plaat bleef onder water staan. En dat moet niet, want als dat te lang duurt loopt de kelder weer vol...


Gelukkig werd het snel droog en voordat de rest van de bui over ons heen kwam (nog een dikke 15mm!) heb ik met de Skidster de put open gemaakt.

Tegen de tijd dat de platen er af gingen, was er natuurlijk niet veel meer te zien. Maar wel was zichtbaar dat de hele put vol water heeft gestaan (tot tegen de platen aan) en dat de leiding naar de sloot (op de foto half onder water) het niet aankon.


We hebben een leiding-schoonspuit-slang voor op de hogedrukspuit, van 15 meter lang. Bij 14 meter wilde 'ie niet meer verder. Toen ben ik van de andere kant gaan schoonspuiten. Na twee meter kwam deze leiding door de grond naar boven! (en dan spuit 'ie in het rond, en werd ik nat... ;-) )

Het laatste stuk pijp was los van het 1-na-laatste stuk pijp. Er zit 10 cm tussen. Maar dat was niet het probleem. Ik kon de leiding schoon maken tot een meter of 5, en toen kwam ik iets tegen waar de slang niet doorheen kon. We missen een meter of 4, en daar zitten vast wortels of zo in. 

Ik kon er helaas echt niet bij. Als we in de winter de coniferen weghalen, zal ik meteen de leiding moeten vervangen. Deze is te oud en te gammel om goed dienst te doen. En nu maar hopen dat we de komende zomer niet te vaak van dit soort hoosbuien krijgen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten