vrijdag 22 maart 2024

WC gestuukt

Een paar dagen lekker warm en droog weer, dus even lekker met leem in de weer. Na de muur van de badkamer waar het bad tegenaan komt ben ik de muren van de WC wezen stuken.

De ondergrond van deze muren is houten schroten. Leem blijft daar redelijk op hangen, maar beter is het om het te fixeren met wat structuur. Daarvoor gebruik ik heidemat. Helaas had ik niet meer genoeg, en ik had ook geen zin om speciaal daarvoor op pad te gaan een stuk bij te komen. Dus van wat restjes de losse takjes vastgeniet. Samen met een berg stro in de leem verwacht ik dat het lekker stevig vast komt te zitten. De muur is een jaar geleden gemaakt, de werking zal wel uit het hout zijn. 

Luisterboekje er bij en smeren maar! Een dikke laag met lekker wat gehakselde stro er in als wapening.

Deze eerste laag heb ik een paar dagen laten drogen: de muur is dan nog wel nat, maar niet meer heel zacht. Dan kan de tweede laag er op.

Deze tweede laag is zonder stro. Ik zet hem er stevig smerend op en ga met een reitje de laag vlak maken. In twee richtingen schraap ik de bulten er af, en de dalen (die zijn nog helemaal glad) vul ik met nieuwe leem op.

Dan een voor mij nieuwe truuk die heel goed werkt: schuren. Ik had jaren geleden al zo'n plank gekocht, maar wist niet goed hoe te gebruiken. Want het wordt zo ruw! Nou, dat ruwe is precies de bedoeling: door met de schuurspaan er lekker in alle richtingen overheen te schuren schraap je de bulten af en vul je de kuilen op. Op deze manier krijg je het heel snel mooi vlak. Maar wel ruw natuurlijk!


Met de RVS vlakke spaan heb je het ruwe zo weer vlak. En dan is het meteen strak. Hoewel: er piept overal nog stro en heide door de stuklaag heen, dus die moet je overal lostrekken / afbreken en vervolgens de gaten vullen. Soms komt de heidemat door de stuuklaag heen: dan even (dwars door de leemlaag heen) een nietje doorheen jagen. Opvullen en weer vlak maken. 

De binnen hoeken vragen om een vast hand, maar zijn prima te doen. Na een paar uur drogen nog een keer vlakken, elke keer wordt het weer gladder en harder.

Inmiddels is het weer kouder en veel regen, dus benieuwd of de stuuk eerder droog is dan de graankorreltjes wortel schieten!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten