donderdag 30 maart 2023

Plafond keuken (1)

In de slaapkamer heb ik het eerste stukje plafond vastgezet. Om die platen vast te kunnen schroeven heb ik van een bouwstempel een platen-lift gemaakt. Die dingen kun je kopen of huren, maar omdat ik er waarschijnlijk weken over ga doen om de plafonds af te krijgen, vond ik het leuker er eentje zelf te maken. 

Het ding lijkt op een kitspuit: 2 ringen die een stang 1 kant op bewegen (naar boven in dit geval). Met je voet trap je een houten balk naar beneden, waarmee de plaat omhoog gaat. Het werkt super!

Eenmaal boven aangekomen kan je de plaat precies op z'n plek leggen en vastschroeven.


Als er iemand in de kamer boven praat, dan kun je dat beneden gewoon verstaan. Zou een gipsen plafond dat genoeg dempen? Of moeten de ruimtes tussen de balken gevuld worden met iets geluid-dempends? En wat dan?

Marleen was al een tijdje aan het proberen oude kleren van de verschillende tweedehands winkels te bemachtigen, maar vergeefs zover.

We besloten het hele plafond van de keuken dicht te maken en dan te beoordelen of dat genoeg geluiddicht was. 

Er komen in de keuken, bijkeuken en slaapkamer twee lagen gips (voor de bandveiligheid). Deze lagen liggen een halve plaat (in de breedte) verschoven. Om te weten waar de latten precies lopen, heb ik ze met een boortje 'opgezocht' (zie foto). Van links en van rechts. Dan in het midden een schroefje vastzetten. Dat deed ik ook aan de andere kant van het plafond, waarna ik met een krijttouwtje een rechte lijn tussen deze schroefjes tekende. Dat werkte uitstekend: als ik de platen langs deze lijn tegen het plafond aan drukte, kwamen alle schroeven in het hout.

De keuken oogt compleet anders nu. Maar.. veel geluid houdt deze laag gips niet tegen. Kortom: er moet iets tussen de balken komen.

En dus... mocht het gips er weer af!

1 opmerking:

  1. Isoflox cellulose isolatie inblazen. Kan je de eerste gipslaag laten zitten. Gaten boren van ik dacht 85 mm doorsnee, inblazen, kurkstop erop en afwerken met je tweede gipslaag.

    BeantwoordenVerwijderen