zondag 18 september 2022

Stuken hal beneden

Voordat de herfst straks echt gaat losbarsten wilde ik nog een aantal muren gestuukt hebben: de hal en de wc. Voor de muur in de hal moesten er nog vele gaten met pallet-plankjes bezet worden. 

Omdat het dan voorkomt dat je 20 plankjes van dezelfde lengte moet zagen, besloot ik dat het toch maar eens tijd was een zaag-aanslag te maken. Ik vond een mooi hoekprofiel in de witte schuur, dat heb ik vastgezet op de zaagtafel.


Daaroverheen moest er een klem komen die makkelijk vast- en los te maken is. Ik heb daarvoor een dikke ring (6mm) a-centrisch aan een slotbout gelast. Als ik aan de vlindermoer draai, dan komt de ring tegen het hoekprofiel en zit 'ie vast.


Hier zie je de onderkant van de klem: een dikke ring uit het midden vastgezet.

De smaak te pakken, want het volgende muurtje heb ik ook aangepakt. Hiervan was de middelste balk zo krom, dat ik die er weer afgehaald heb en met de schaaf weer enigzins in het gareel gebracht. De plankjes zaten er vervolgens zo op.


Omdat deze dagen de herfst even 'aan' stond, had ik de badkuip met leem in de woonkamer gezet. Ik kon dus meteen gaan stuken.


Komende week ga ik nog wat lijsten zagen / fresen om rond de deuren vast te zetten. Daar kan ik dan tegenaan stuken en ook deze muren afmaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten