zaterdag 10 september 2022

Aanpassing deurtje kachel

Om er voor te zorgen dat het kacheldeurtje tochtvrij dicht kan, heb ik er een kachelkoord aan vastgelijmd. Eerst met speciale hittebestendige lijm, maar die bleef niet zitten. Toen met Velpon, dat bleef al een heel stuk beter zitten. Maar nog lang niet goed genoeg....

Ter voorbereiding van het komend stookseizoen heb ik het deurtje onder handen genomen. Met een staf 6x6mm heb ik een soort kanaaltje gemaakt waar het koord ingedrukt kan worden. Daarmee blijft het zonder lijm op z'n plek.

Ik had niet genoeg van dat ijzer, dus ik moest een beetje smokkelen...

 Zo komt het koort er in te zitten. Dat komt niet zomaar meer los! 

 
Het koord is door deze operatie wel iets dikker geworden en daardoor paste het deurtje natuurlijk niet. Ik heb de scharnieren bijna los geslepen om ze bij de kachel op maat te kunnen buigen. Daarna terug naar het lasapparaat om ze weer stevig vast te zetten. 

De sluiting moet ik nog iets uitslijpen, want het deurtje is iets dikker geworden. Daar ben ik aan begonnen, maar dat is nog niet klaar. Ik zal je de details besparen, maar er ging iets niet helemaal goed met een lamellen-schuurschijf. 

Voor dit jaar is het deurtje goed. Volgend jaar ga ik de lucht toevoer groter maken. Als de kachel helemaal voluit brandt, dan komt er soms een puls in het branden, dat klinkt niet zo lekker. Als er meer lucht bij kan dan houdt dat op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten