donderdag 30 september 2021

Bypass in de kachel

Om ervoor te zorgen dat de schoorsteen van de kachel bij het opstarten sneller warm wordt (en dus sneller gaat trekken) heb ik een bypass gemaakt. Als de schoorsteen-temperatuur hoog genoeg is, kan de bypass met een klep worden gesloten. 

Eerst heb ik de hele trede afgebroken.

Toen kon er een gat gemaakt in de kachel (rechts) en in de schoorsteen (links, niet op de foto)

De klep zelf moet met niet te veel klacht te bewegen zijn. Daarom heb ik een contra-gewicht gemaakt zodat de klep in evenwicht is. Dat contragewicht is op de foto goed te zien. De klep zelf zit iets lager, met plastic folie er omheen. Dat was nodig om de klepzitting te maken: zo kan ik de leem tegen de klep boetseren zonder dat de leem blijft plakken.

Het kanaal door de traptrede heen krijgt al vorm.

Aan de binnenkant met cement afgesmeerd tegen lekkages. De bovenkant met gebakken plavuizen afgedekt.

Hier zie je de klep zitten in het verlengde van de traptrede en de ingang in de schoorsteen.

De bovenkant van de bypass moet niet te heet worden als de klep per ongeluk open blijft staan. Daarom heb ik met stro en cement een luchtig papje gemaakt en dat dik ver de plavuizen gesmeerd. Een houten dunne plank zorgt voor de juiste vorm.

Daar overheen een dunne laag beton, ongeveer 1 grindkorrel dik.

Om de klep te kunnen bedienen was er een hendel nodig. Deze heb ik uiteindelijk van een steeksleutel gemaakt, ik had zo snel geen inspiratie. De montage was een uitdaging, maar zoals met alles in dit huis kom je er wel uit als je er genoeg tijd aan besteed.

De kachel is weer helemaal dicht, over een paar dagen de eerste stook! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten