zaterdag 30 januari 2021

Voorbereidingen bouw kachel

Door Peter

Marleen heeft het ontwerp van de kachel gemaakt. Ik had alle onderdelen die een vaste maat hadden (zoals de bank, de opkamer, de verbrandingskamer en de traptreden) op schaal van hout gemaakt. Marleen heeft deze onderdelen samengevoegd en er een kachel omheen geboetseerd. De kachel wordt nu zowel bouwbaar als functioneel, en zelfs ook nog heel mooi om te zien!

 

De kern wordt een Rocket Batch Box 'sidewinder'. Bij een sidewinder zit de riser niet in het verlengde van de vuurkamer, maar er naast.  Ik had al een bodem gegoten voor het gewone model (met de riser erachter), maar daar kon geen mooie kachel omheen gebouwd worden. Nog een keertje gieten dus, maar dan met de riser ernaast.


Ik had bij het gieten van de vorige bodem veel moeite om de uitsparing voor de secundaire lucht uit het beton te halen. Daarom heb ik die nu samengesteld uit 4 delen die met een schuine snede tegen elkaar aan zitten.

 
Ook de mal voor de bovenkant van de vuurkamer is al klaar, en de schuine zijkanten voor in de vuurkamer.


Het gieten is best goed gegaan. De volgende keer ga ik tijdens het trillen ook met een mesje het vloeibare beton door om mogelijke luchtbelletjes wat te helpen naar boven te gaan.

Ondanks de schuine snede zijn er bij het er uithalen van de vulling toch een paar plekken losgekomen. Je kan op de foto zien hoe ik met een schroefje de lat naar boven trek. Ik heb SAKRETE chamotte-cement gebruikt, daar zit een best grove fractie in. Door te zeven met een theezeefje hou je fijn poeder over waarmee deze plekken weer te vullen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten