maandag 18 januari 2021

Haardhout

Door Peter

De lockdown maakt het lastig om aan het huis te werken. Even een boodschapje doen zit er niet in, en om nu voor een kwast een bestelling te gaan doen...? Dus ik heb weer wat bomenwerk aangenomen. En daar blijft hout van over, wat ik goed kan gebruiken voor volgend jaar. 

De eerste lading hout kwam uit Schijndel, 3m3 sparrenhout. De bomen waren al een jaar dood door klimaatverandering: door langdurige droogte en hitte, gevoelig geworden voor "Letterzetter", een torretje dat de bast van de boom los-eet. Normaal maakt een spar hars aan dat het torretje dood drukt, maar als er geen hars is door verminderde conditie, dan is er geen houden meer aan. Dit hout is voor de hottub. Om echt van te genieten.

Het hout moet wel ergens liggen, dus er moest ook een houthok worden bijgemaakt. Meteen een fatsoenlijk dak gemaakt voor de houten balken langs de units.

Er was natuurlijk meer dan er in kon: nog een kuub langs de kas gestapeld.

En meteen na deze partij hout kwam de volgende lading: een moeraseik werd in een Schijndelse achtertuin te groot en ligt nu op onze oprit.



1 opmerking:

  1. Wat zijn jullie al ontzettend ver gekomen!! Bij mij gaat het nu beginnen, ik ben onlangs verhuisd naar de plek die voorbestemd was. Als Corona voorbij is kom ik graag nog eens langs wippen om inspiratie op te doen. hartelijke groet, Elze

    BeantwoordenVerwijderen