donderdag 21 januari 2021

Dakraam woonkamer plaatsen

Door Peter

Ik was vandaag vroeg klaar met het bomenwerk en het weer was droog en zonnig. Een mooi moment om een gat in het dak te maken. 

Met een boor heb ik eerst een gaatje geboord precies in het midden van de ruimte die er tussen de strobalen en de balken is.

Daarna heb ik het frame van het dakraam neergelegd op de juiste plek t.o.v. dat gaatje. Op de folie de maten overgenomen en het dakraam weer weggelegd. Vervolgens heb ik de folie uitgesneden en omgevouwen. Daarna het raam weer teruggelegd om de gatmaat over te nemen op de plank. 

Ik was bang dat de losgezaagde plank wel heel hard naar beneden zou vallen. Dus ik heb met twee latjes gezorgd dat de plank bleef liggen na het loszagen.

Uiteindelijk was het niet nodig, die latjes, want de plank zou zijn blijven liggen op de latjes waar de strobalen op rusten. Ach ja...

Beneden opeens een enorme berg licht. Dat ziet er goed uit!

Daarna moest de folie nog worden geplakt. Stiekem is dat nog veel werk. Tweezijdig inlijmen met die zwarte chemische plakzooi, hoekstukken knippen, ook die inlijmen en vastplakken en vervolgens met kit (en zeepsop) de naden waterdicht afwerken.

De ruit ligt al klaar bij de glaszetter, maar de levering van de aluminium hoeklijst is een week verschoven. Dus tijdelijk een plank over het gat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten