zaterdag 8 februari 2020

Stilte voor de storm

Door Peter
De voorspellingen voor de storm Ciara waren niet mals: voor Noord Brabant waren er windstoten tot 120km/u afgegeven. We moesten natuurlijk meteen denken aan de vorige keer dat we met harde wind te maken hadden. En die ellende wilden we ons besparen!

Vanmorgen hebben we een lijstje gemaakt met alles dat er niet stormvast uit zag. Marleen was meteen begonnen, ik heb eerst nog de laatste stukjes dakfolie gelijmd.


De perenboom staat heel dicht tegen de units, Marleen vindt dat met harde wind maar niets. Ik heb de lier in de boom gezet, en later nog een extra touw haaks erop, zodat hij niet te veel kan bewegen.


De randen van de trampolines kunnen makkelijk stuk waaien. Met stoeptegels hopen we wat tegenwicht te kunnen bieden.


Twee jaar geleden was deze dakplaat losgekomen en dubbelgevouwen.
Een extra zware beugel gaat voorkomen dat dat weer gebeurt.


De overkapping is een enorme windvanger. Ik heb twee pallets met stenen neergezet, waar een spanband omheen zit die naar de balk gaat waar de platen aan vast zitten. Die gaat in elk geval niet meer omhoog! Nu maar hopen dat de schroeven (met extra grote ringen) het houden. 
Nog zo'n windvanger zijn de platen die over de pallets beuken balken liggen. Met spanbanden van de aanhanger naar zware pallets rubber tegels en de groene aanhanger als windbreker hopen we deze platen ook op het terrein te kunnen houden.
Terwijl wij zo hard aan het werk waren, kreeg Steef het idee om ook voorbereidingen te treffen.
Zo vonden wij plotseling zijn dierbaarste spullen in het nieuwe huis: hij heeft begrepen dat het daar veiliger is dan in de units. Hebben we hem bang gemaakt...?

Het glas zit netjes gekit in de kozijnen, maar de glaslatten zitten er aan de buitenkant nog niet op. De tijdelijke klosjes zijn er al af, want de kit houdt de ruiten wel op hun plek. Maar of dat met 120 km/u ook nog blijft hangen? In overleg met de glaszetter hebben we besloten dat ik de grotere ruiten weer van klosjes zou voorzien. Beneden heb ik dat 's avonds nog gedaan, de rest doe ik morgen. Want het is tijd om met mijn been op de bank te liggen: het gaat heel goed met mijn hiel. Maar als ik de fysio moet geloven, dan moet ik echt nog twee weken rustig aan doen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten