woensdag 28 augustus 2019

Lekker stuccen!

De zomer gaat nog even door: een landelijke hittegolf eind augustus. Buiten stuccen dus! Omdat nu overal de vensterbanken en afdeklatten vast zitten, kunnen alle kozijnen ingestuct worden. Wat knapt het huis er van op!

Raam van de eethoek



Mooi strijklicht

's Ochtends staat dit deel van het huis nog in de schaduw. Zodra de muur in de zon staat, droogt de leem zo snel dat het niet fijn stuccen is. Dus elke ochtend een paar meter...


Het raampje van de wc. Dit is middag-werk, in de schaduw aan de noordkant van het huis.


De zuidkant vordert gestaag, al kreeg ik het net niet af voor de zon begon te branden... In de hoek aan de onderkant van de stromuur moest een laag van zo'n 5 cm dikte opgezet worden. Dat gaat niet in één keer, dus de eerste laag kan nu mooi drogen voor de volgende stuc-dag.


Vorig jaar had een Workawayer het overhangende deel bij het kozijn van de hal gestuct. Dat was heel lastig, want omdat de ondergrond een plank is, hecht de stuc-laag niet goed en kan loslaten. Maar het zat best aardig, dus ik besloot het te laten zitten en er een dun laagje overheen te doen voor de afwerking. Maar... doordat de oude laag nat werd met vocht uit de nieuwe laag, liet het zaakje toch opeens los. Terwijl het helemaal klaar was. Flauw hoor!

Voortschrijdend inzicht leerde me al dat zo'n overhang beter op een stukje heidemat gestuct kan- worden. Morgen dus...

Zo'n stukje stuc kan er zomaar opeens uitvallen...


2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Ik volg jullie blog al een tijd, het is mooi om jullie bouw zo te kunnen volgen. Nu ben ik zelf bezig met een project en heb ik een vraag. Waar hebben jullie de klei vandaag gehaald?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De klei die wij gebruiken komt uit de Maas, vlakbij Boxmeer.

    BeantwoordenVerwijderen