vrijdag 16 augustus 2019

De laatste buiten-vensterbanken

Door Peter
Het plan voor deze maanden is aangepast: in plaats van veel stuccen in het huis wordt het toch de buitenkant winter-klaar maken. Stuccen is leuker, maar dit is belangrijker.

Het begint bij het maken van de vensterbanken van de woonkamer en de hal. Ze moeten een paar cm breder worden dan de andere vensterbanken, en ik kon geen breder hout vinden. En daarom was het nog niet gebeurd.

Maar nu vond ik een paar hele dure ruwe hardhouten planken, waar de juiste maten uit te halen waren. Vlak schaven, schuin zagen, op lengte zagen, druiprandje er onder, afronden, schuren en een paar lagen olie er op: al met al best wat werk.

De afdeklatten voor tussen de kozijnen was ook zo'n geval: uit een eiken balk waren er met moeite 6 uit te zagen. Deze moesten op lengte, schuin afgezaagd, afgerond, en schuin ingezaagd worden. En daarna 3 lagen olie er op. Ook best wat werk...


Om de vensterbanken te kunnen monteren, moest ik eerst de stenen muur eronder schuin afslijpen, en een extra diep stuk inslijpen tussen de twee kozijnen in. Alle stenen zijn hard, maar sommige stenen waren nòg harder. Die witte bijvoorbeeld, met die gaatjes, sjonge...


De vensterbanken heb ik in natte cement gedrukt. Kleine uit-stekende schroeven houden het hout in de cement. Het kleine tussen-plankje moest omhoog gehouden worden tijdens het drogen van de cement. Dat wilde ik met wasknijpers doen, maar twee planken samen bleken te dik te zijn. Echter, door ze achterstevoren in de spleet te duwen deden ze precies wat ik wilde.


De ruimte tussen de kozijnen zijn gevuld met hennepvezel-isolatie. Onderaan een beetje leem tegen ongedierte. De afdeklat zit er met spijkertjes overheen.


Een hele verandering! Nu nog de randen stuccen, en dan kan het glas er in!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten