dinsdag 21 augustus 2018

Voorbereidingen voor stuc-hulp

Door Peter
Morgen komen John en Nico een paar dagen helpen met het leem-stuccen. Om ervoor te zorgen dat we lekker vooruit kunnen, ben ik dat vandaag aan het voorbereiden.


Als eerste is er natuurlijk veel zand nodig. Ik haal metselzand met de aanhanger van de buren. Met de Skidster kan ik deze grote schamelwagen tot in de zand-berg rijden: dan is het scheppen zo gebeurd.

Een andere voorbereiding is het makkelijker naar boven krijgen van veel emmers met leem. In de tijd van het vullen van het lage dak met strobalen had ik al een balk aan de Skidster gemaakt, en dat werkte best aardig. Dus even snel een houder gemaakt voor tussen de lepels van Skidster om een balk te kunnen tillen.


Er kunnen makkelijk 4 emmers leem (60kg) mee opgetild worden.
Alex, die aan de kozijnen op de eerste verdieping aan het werk was, zag opeens 4 emmers synchroon boven het dak uitsteken. Wat zou ze gedacht hebben...?
De aansluiting van de hoofdmuur met het dak is bijna gevuld. Omdat het zo warm weer was, heb ik nog snel de diepste kuilen in de muur gevuld met leem, dan kunnen die lekker drogen.

Alle gaten zijn eerst dichtgetimmerd met pallethout, en opgevuld met losse stro.
Daarna de diepe kuilen opgevuld met een eerste laag leem.
Ook de stuc-gereedschappen zijn iets beter georganiseerd met deze 4e hands plank. Ook de haakjes komen uit de bakken hergebruik spul, zoals de trapleuning voor de spanen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten