vrijdag 17 augustus 2018

Dakoverstek veroorzaakt natte muren

Door Peter
Ik ben nog steeds aan het werk aan de noordkant van het huis, om de muur vlak te krijgen. Als de gaten tussen de strobalen heel diep zijn, dan kan dat niet meer in één laag, dus moet ik tussendoor een paar dagen wachten tot de vorige laag droog is. En omdat dit de eerste muur is waar ik strobalen in heb gezet, zitten er hele grote gaten in...

Jan wilde op de thee komen, maar omdat we geen middagpauze hebben is hij mee gaan leemstuccen. En dat deed hij heel mooi: een flinke deuk in de muur omgetoverd tot een vloeiende bocht. Alsof het zijn beroep is!


 ... en toen kwam er 's nachts een enorme regenbui... Het water gutste van het dak af! Doordat de folie om de dakrand is gevouwen, viel het water niet recht naar beneden, maar werd afgebogen richting de muur. En dus ook naar deze net verse natte muur. En een net verse muur is nog niet waterbestendig...

Enorme banen uitgespoelde leem
De bakstenen muur zit onder de leem
Het stro komt weer boven, het grove zand verzamelt zich in klonten
Dit zag er zo erg niet-mooi uit, dat ik het meteen gerepareerd heb. Eerst met een borstel het losse zand eraf geveegd en daarna met leem gestuct. In eerste instantie met pure klei, maar dat ging niet lekker. Er ontstonden luchtbellen onder de verse laag, zo vet smeerde het. Daarna 1:1 met zand. Ook dat is te vet: na een aantal keer strijken verzamelt de klei zich, en gaat de toplaag helemaal dicht zitten. Het ziet er best mooi uit, maar de volgende reparatie doe ik met het gewone leemrecept: 1:2,5 (leem:zand).

Eind goed al goed...
Deze muur is nog niet helemaal klaar: rond de kozijnen van de begane grond zijn nog zeker twee lagen nodig.

En de dakranden moet ik voor de volgende bui aanpassen, zodat de muren droog blijven! 

Vandaag is ook de hal voorzien van stucbare ondergrond gevuld met stro. Nu de hoofdwand nog, daar ga ik morgen aan beginnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten