vrijdag 23 maart 2018

Dorpels

Door Peter
Ik ben nog steeds bezig om het huis "strobalen-klaar" te maken, en dat schiet al aardig op. De voordeur / hal moet nog, evenals de grote ramen / tuindeuren van de woonkamer. Omdat we nog niet alle deuren hadden, kon ik daar niet meer verder. Maar vorige week heb ik een mooie voordeur uit een renovatie-project opgehaald, en voor de tuindeuren heb ik een timmerman gevraagd twee losse deuren tot een set tuindeuren om te toveren. Nu zijn de maten van deze deuren bekend, en kon ik de dorpels bestellen en de deurkozijnen maken. Als deze kozijnen in het huis staan, kan ik eindelijk verder om alles rond deze kozijnen verder op te bouwen.

Vanmorgen, voor Marleen met de kinderen naar DOE vertrok, kon ik de twee stenen dorpels ophalen. De grote dorpel was lekker zwaar!


Ik heb een tijdje geprobeerd om twee mooie houdertjes voor de dorpel te maken. Met die houder wilde ik de dorpels op de goede hoogte (en vlak!) kunnen stellen, om vervolgens de ruimte onder de dorpel met cement te vullen. Maar ik kreeg het niet makkelijk voor elkaar dat deze houders na het cementen weer weggenomen konden worden. Dus uiteindelijk gewoon in de cement gezet, op z'n plek wiebelen en klaar.

Links het gat dat overbleef toen ik "een paar" stenen ging loshalen.
Bij de voordeur moesten er eerst een paar stenen van het buitenblad weg om ruimte te maken voor de dorpel. Dat werden wel wat meer stenen dan "een paar": bij het bikken kwamen er steeds meer los... Eerst de voegen inslijpen zorgde er voor dat de schade verder beperkt bleef.

Deze dorpel is een stuk kleiner, en dus makkelijker hanteerbaar dan die van de tuindeuren. Ook gewoon in de cement gezet, en klaar.

Nu de maten van de dorpels bekend zijn, konden de deurkozijnen gezaagd en in elkaar gezet worden. Nadat ik de profielen voor het grote kozijn klaar had, begon ik aan het voordeur-kozijn. En daar realiseerde ik me opeens dat deze deur naar binnen open gaat... Foutje! De dorpel weer uit de cement gehaald, omgedraaid, nieuwe cement er bij en weer vastgezet. Mooi op tijd, want als ik er morgen pas achter was gekomen, dan kreeg ik hem niet meer zomaar los!

En zo zit 'ie wel goed! Rechts is binnen, links is buiten.
Edit: ik heb het toch niet goed gedaan..! Hoewel de voordeur naar binnen toe open gaat, moet de dorpel zo geplaatst worden dat het lage stuk aan de buitenkant zit. En tja, nu zittie echt vast en kan ik hem niet meer omdraaien....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten