donderdag 22 maart 2018

Aardappel experiment

Door Marleen
Ik had ooit gelezen dat je de wortels van uitgelopen aardappels kan gebruiken in plaats van pootaardappels. Dat wil ik natuurlijk uitproberen...! Ons bin zuunig :-)





Omdat het nog vroeg in het jaar was (begin maart) heb ik ze eerst laten wortel schieten in een bakje binnen.
Ik steek ze verticaal in de aarde, zodat je nog net het topje ziet. Waarschijnlijk hadden ze best dieper gekund.

Een paar weken later: je ziet dat het al heuse aardappelplantjes worden. Ze kunnen de volle grond in!

Ik heb ca 50 stuks gepoot op ca 10 cm afstand van elkaar.

Begin september heb ik dit proefveldje geoogst. De opbrengst viel niet tegen, maar er zat helaas wel phytophthora in. Dit waren aardappels van de supermarkt, die normaal bespoten worden tegen deze schimmel. Als ik volgend jaar weer aardappelwortels poot, neem ik een phytophthora-resistente soort.

September: het resultaat van 50 worteltjes, gratis en voor niks. Niet slecht...!

Edit zomer 2019: dit jaar toch weer een slechte opbrengst van de aardappelschilletjes. Weinig aardappels, en veel met aantasting. Conclusie: schilletjes poten werkt dus toch niet zo goed helaas...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten