donderdag 3 maart 2016

Onregelmatig wildverband

Het weer zit deze maand niet mee. Of het vriest, of het regent. Onverwacht was het vandaag toch een prachtige dag, dus er zijn weer een hoop stenen gemetseld.

De eerste muurtjes zijn klaar. (Tenminste, dat dacht ik toen ik de stelpalen weghaalde en deze foto maakte. Want er moet nog een laagje op: ik kan wel tot "6 boven peil" tellen, maar het ligt er aan of je net onder of net boven peil begint...).



Maar de amateur is tevreden. Mooi kleurrijk geheel, de stenen goed gemengd. Ik metsel in "onregelmatig wildverband". Dat is zeg maar "zoals het uitkomt" samen met "wel de stenen voldoende overlappen", en "weinig knippen" en "elke laag anders beginnen".


Later ga ik de muur voegen vanaf net iets onder maaiveld. Deze metselvoegen moeten daarom 10-12mm naar binnen vallen. Om dat snel en netjes te doen heb ik van een oude steekmes-houder een voegenkrabber gemaakt. Geen idee of zoiets al bestaat, maar dit doet het bijzonder goed!


Als de specie iets droger is, dan vliegt het er af. Twee keer krabben (bovenkant en onderkant van de voeg) en klaar... 


Om het knippen iets sneller en nauwkeuriger te doen (stiekem zitten er toch veel geknipte stenen in), heb ik een mooie klezoorboy stenenknipper gekocht via Marktplaats. Dat werkt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten