woensdag 2 maart 2016

Broedse kip! Lente...?

Hiep hoi, de lente is in aantocht! Tenminste, dat vindt onze grootste kip. Die is al een hele tijd broeds. We legden er een paar pingpongballetjes onder, zodat ze toch het idee had dat ze iets nuttigs aan het doen was (voor zover kippen überhaupt een idee kunnen hebben...) Toen we zeker wisten dat het geen tijdelijke opvlieging was, vonden we dat ze een nest mocht uitbroeden. Ik ruimde de keuken in het oude huis op en Peter maakte het kuikenhok in de schouw weer in orde. Een oud brak konijnenhok werd gepromoveerd tot broedhok: ik repareerde alle mankementen, maakte het raampje en deurtje met plankjes afsluitbaar (zodat de kip lekker in het donker zit), en zette er een nieuw dakje op. Gisteren avond in het donker heb ik de kip met nest en al in haar nieuwe verblijf gezet. Ze verroerde geen vin. Vandaag heb ik 8 broedeieren opgehaald hier in de buurt. 7 van witte barnevelders (schijnt heel bijzonder te zijn), en één mini-eitje van een kruising van 2 krielkipjes (ik weet niet meer welke). Toen de kip vanavond nog steeds stoïcijns op haar pingpongballen zat, heb ik stiekem de pingpongballen verwisseld voor de echte eieren. En omdat het zo'n enorm grote kip is, heb ik er ook nog 3 eieren van onze eigen kippen onder gelegd. Als alles goed gaat, hebben we over exact 3 weken kuikentjes!

Wat een dame: ik schat zo'n 30 cm breed, en 45 cm lang (van snavel tot staart)

Hier zie je mooi het verschil tussen het formaat van de eieren: links een (niet bevrucht) eitje van onze eigen Kareltje (zijdehoentje), in het midden een ei van onze "gewone" kippen, en rechts van de witte barnevelder. Het zijn joekels van eieren!

1 opmerking:

  1. Leuk. Dat worden dan paaseieren!
    Succes, kip! Doe je best.
    groetjes van Rita

    BeantwoordenVerwijderen