donderdag 22 december 2022

Vloer vlak slijpen

Door Peter

In de keuken, bijkeuken, gang, hal en slaapkamer beneden zitten op de plaats van de drempels bulten in de vloer. Het beton is daar tegen stenen muurtjes aangegoten, maar die muurtjes zijn niet altijd even vlak. Een werkje waar ik niet zo happig op was, want dat moet vlak geslepen worden, en slijpen STOFT! 

Daarom heb ik de hele benedenverdieping leeggehaald en alle spullen in de woonkamer gezet. Dus ook de zaagtafel. Achter de zaagtafel is een hele berg zaagsel neergedwarreld, en het weghalen van de zaagtafel gaf een leuke blik terug in de tijd. 

Het meeste hout dat ik zaag is vuren, grenen, wilg, populier, allemaal lichte houtsoorten. De donkere lijnen zijn van de trap. De onderste donkere lijn is dun, want met het keldertrapje was het zagen snel gedaan. Een week later heb ik de trap naar boven gemaakt, daar moest veel meer voor gezaagd worden. Toen de traptreden klaar waren, heb ik de pallethouten plankjes gezaagd voor de stootborden. Het lijken wel jaarringen van een boom. Ik bouw niet snel, maar wel iets sneller dan 1 streep per jaar.

Vervolgens alle openingen naar andere delen van het huis met doeken dichtgemaakt en slijpen maar...!

Ik had voor deze klus een speciale slijptol gehuurd. Het was een mooi licht machientje met een speciale slijpschijf om met de zijkant te slijpen. Het slijpen zelf was snel gedaan. In een uurtje waren alle bulten vlak.


De volgende stap gaat zijn dat we alle balken gaan schuren, omdat de benedenverdieping nu geprepareerd is voor stoffig werk. Je kunt het maar weer gedaan hebben.

Maar morgen eerst de stoppenkast!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten