zaterdag 5 november 2022

Trap in gebruik

Dorus had de traptreden in een paar dagen klaar. Keurig geschaafd en gelijmd, 6 lange treden en 6 korte. In de tussentijd had ik het stalen frame afgemaakt. 


Het stalen frame had ik buiten afgelast en vervolgens met grijze verf tegen roest beschermd. Nadat het frame tegen de muur zat kon het puzzelen beginnen.

Ik was in het midden begonnen om de toleranties naar twee kanten uit te middelen. De planken moesten nog op maat gezaagd worden en om dat uit te meten legde ik eerst de houten mal op het frame. Dan kon ik de lengte van de twee zijden opmeten en (buiten) de trede op maat zagen. 

De bovenste twee treden liggen niet op het frame maar (deels) op het muurtje. Voor deze treden heb ik de mal van Dorus gebruikt om de vorm te bepalen. Met passen en meten gaat het meeste tijd versleten...

Buiten nam ik de maat van de mal over op de trede en zagen maar!

Van een paar treden bleken de steunen niet helemaal op de goede plek te zitten. Daar moest ik dan een randje af slijpen.

Met vullatjes heb ik de treden op het frame op de goede hoogte gelegd en met hoeken vastgezet.

Daarna alle treden vastgeschroefd en toen kon de trap gebruikt worden!

De ladder waarmee we 'vroeger' naar boven klommen is voor de laatste keer weggehaald! De trap loopt heerlijk en ziet er prachtig uit.

Sfeerbeeld vanaf de keuken. Nu kan ik beginnen met de keldertrap, waarna ik de kelderdeuren kan ophangen. Dan blijft de kelder koel en de rest van het huis warm.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten