zaterdag 8 oktober 2022

Haardhout bijwerken

Langs de ingang van het terrein verzamelt zich het hout dat tot haardhout verwerkt moet worden; kleinzagen in de bok en kloven met de Ingmars. De stapel ligt er al lang en wordt langzaam groter. Ook verzamelt zich veel zaagsel rond de bok waarin haardblokken verdwijnen omdat je ze niet meer ziet.

De reden dat er zoveel hout ligt, is dat het houthok vol zit. Ik kan dus wel gaan kloven, maar waar laat ik het?

We glijden rustig de herfst in. Het is nog prachtig weer: veel zon, weinig wind. Tijd om de buitenboel winterklaar te maken. Dus ook die stapel hout wegwerken. Ik besloot een ronde houtstapel te maken naar Noors model (en zoals de buren ze maken). Daar kan aardig wat in zonder dat je er een hok voor hoeft te maken.

Er zit nu ongeveer 3m3 hout in. De entree is weer mooi schoon. Komende maand komt er weer veel hout van bomen-klussen binnen en dan kan ik de stapel afmaken en van een dakje voorzien. 


Een spanband houdt de stapel bij elkaar. Het hout gaat bij het drogen krimpen en dat komt de stabiliteit niet ten goede... Maar zo moet het kunnen. 

Het hout dat in deze stapel zit is voor volgende winter. Als het houthok leeg is, haal ik hem weer uit elkaar om het houthok, waar dat dan komt te staan, te vullen. 

Ook de kleine blokjes (die ontstaan bij het zagen op de bok) heb ik tot aanmaakhout gehakt. Ook dat doet de Ingmars klover heel makkelijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten