zaterdag 21 januari 2017

Upgrade Ingmars' klover

Door Peter
Langs de oprit, naast de Ingmar's klover, belanden blokken, stammen en dikke takken die overblijven van mijn bomenwerk. Zo af en toe moet dat weggewerkt worden: zagen, kloven en in het houthok stapelen. Alle condities waren vandaag geschikt: mooi weer, te koud om te bouwen, en ruimte in het vernieuwde haardhout-hok.

Of toch niet: de bijlkop van de klover is nog niet helemaal goed. En als ik die vandaag niet afmaak, dan gebeurt het vast nooit.. Aan de slag dus!

Zo zag de bijlkop er uit bij fabricage
Om de bijlkop mooi dicht te lassen, moest de hele arm van de antenne los geslepen worden. Dan kan ik hem namelijk plat neerleggen, zodat het lassen veel sneller en netter gaat.

Met stukjes plaat de gaten dichtmaken
Met op maat geslepen stukjes plaatstaal laste ik de gaten dicht. Daarna glad slijpen, en met de schuurtol polijsten: deze kop gaat vast als boter door het hout heen...


Met de Skidster kon ik de kop in de goede positie voor de mast houden, om hem netjes haaks vast te lassen. 


 En zo ziet de bijlkop er nu uit: scherp en glad.


Meteen een nieuwe veer-breuk-beveiliging aangebracht; een geplastificeerde ijzeren staf. Mocht de veer breken, dan houdt deze staf de wegspringende delen vast.

2 opmerkingen:

  1. Je kan het in werking zien op http://onsecohuis.blogspot.com/p/ons-huis-op-tv.html na 7:01 minuten

    BeantwoordenVerwijderen