zondag 16 oktober 2022

Houtstapel vol

Na weer een dagje zagen, kloven en stapelen is de houtstapel nu vol. Van een oud zeildoek (van een festival) heb ik een dakje geknipt en dat met blokken hout vastgelegd. Er zit nu 4m3 hout in. Dat zou genoeg moeten zijn om het nieuwe huis een jaar te verwarmen.

 
Onder de stapel liggen roosters van een kippenstal (die in Asten-Heusden bij een heuse windhoos de lucht in ging (met meenemen van de helft van de aanwezige kippen...)). Ze zorgen er voor dat ook de onderkant van de stapel kan verluchten. De regen die tegen de stapel aan waait gaat niet verder de houtstapel in omdat de blokken aan de buitenkant lager liggen dan aan de binnenkant. Zo zou het prima moeten drogen. 


De stapel hout die ik afgelopen week overhield van het bomenwerk is nog niet helemaal weg. Eerst moet het achterste vak van het huidige houthok leeg, dan kan dit daar in.

Het kloven kost me veel tijd. Het is heerlijk om te doen, zeker omdat vandaag het nazomer-zonnetje heerlijk scheen, de herfstkleuren prachtig oplichtte en er toch nog vogeltjes aan het zingen (hmm, roepen) waren. Het huis schiet er nu even bij in, nu ja, dat is dan maar zo. 

Terwijl ik aan het kloven ben, realiseer ik me hoe weinig energie ik hoef te investeren om een hele winter het huis warm te houden. Ik heb geen extra kilometers gereden (aan het eind van de werkdagen konden de ladingen mee), een paar tankjes benzine voor de kettingzaag en de klover werkt op spierkracht. Ik geniet enorm van de (scherp geslepen) kettingzaag. Hij loopt op benzine, maar ik vind het gebruik van fossiele brandstof voor het direct verlichten van noodzakelijke fysieke arbeid helemaal prima. Vergelijk dat eens met een dagelijks ritje naar je werk: hoeveel hout had je daarmee kunnen zagen? Tonnen waarschijnlijk... 

De enige randvoorwaarden voor deze vorm van huis-verwarmen zijn de fabrikage van kettingzaag en slijtage-onderdelen, de bouw van de klover, mijn fysieke gesteldheid en de beschikbaarheid van hout. Dat laatste komt wel goed gezien de hoeveelheid geriefhout dat op ons terrein groeit. Mijn lichaam zal ik zelf goed moeten onderhouden, en er zullen meer mensen op het terrein moeten gaan wonen om meer veerkrachtig te zijn. De zaag en de klover zullen voornamelijk heel lang mee moeten gaan om de impact laag te houden, maar als je ziet hoeveel complexe onderdelen er in een kettingzaag zitten? Er is een hele keten van grondstoffen, bedrijven en transporteurs voor nodig die allen veel (fossiele) energie vragen. Het is dus aannemelijk dat daar een keer een kink in de kabel komt. Dan is de vanzelfsprekendheid van een kettingzaag er niet meer...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten