zondag 17 juli 2022

Mijlpaal: stuken boven klaar!

De hoofdwand was de laatste muur die boven gestuukt moest worden. Niet alleen een flinke wand met twee ramen (en daarmee 4 afgeronde hoeken) maar ook nog eens boven de trap. Ik kwam er niet zomaar bij! 

Voor het vlakken (dwz. het vullen van de grotere gaten / kuilen / dalen) gebruikte ik de leem die van de kamer van Emke af kwam. Hier zit nog grove stro in, die moest er wel uit. Maar dat ging eigenlijk heel makkelijk. 

Eerst mikte ik de grote stukken in een emmer en vulde de gaten eromheen met kleinere brokken.

Water er bij zodat de brokken zich vol konden zuigen. Na een half uur kon ik de brokken aanstampen, zodat ze net onder water kwamen te liggen. Daarna kon ik de stro er uit vissen (met mijn handen), en de leembrokken los knijpen. De stuuk was nu veel te nat, maar glad en zonder dikke stro.

Met de fijne losse droge leemresten (in een aparte kuip bewaard) kon ik de leem op de goede dikte krijgen. Stuken maar! 


Natuurlijk gaat het veel sneller om nieuwe klei te pakken en daar zand en stro bij te doen. Maar ja, dan zit je weer met die brokken te kijken. Ach ja, er is geen goed of fout in deze...

Als eerste heb ik de steiger op de begane grond opgebouwd, zodat ik de onderste 50cm van de muur kon vlakken en glad maken. Daarna heb ik twee balken over het trapgat gelegd met een steigervloer er overheen. Nu kon ik tot de muur tot de onderkant van het raam vlakken en glad maken.

Vlak ik natuurlijk niet helemaal vlak. Vlak genoeg.


Daarna het bovenste deel van de muur (met alle raam-hoeken) door de steiger op de balken op te bouwen. Voor het verzetten van de steiger had ik een beter truukje verzonnen dan de vorige keer dat ik hier met de steiger bezig was. Handig voor volgende week, want dan gaan we deze muur schilderen.


En toen was de muur opeens klaar, en konden alle stuuk-spullen naar beneden. En kon er lekker geveegd worden zonder dat er meteen weer nieuwe rommel bij kwam. Een mijlpaal dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten